بررسی یک دهه برونداد علمی دانشگاه های استان کردستان براساس اطلاعات بانک استنادی اسکوپوس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در حال حاضر مهمترین شاخص های تولید علم در جهان، تعداد مقالات علمی نمایه شده در بانک های اطلاعاتی معتبر بین المللی و تعداد استنادهای داده شده به این مقالات است. در این مطالعه با استفاده از شیوه علم سنجی، برونداد علمی دانشگاه های استان کردستان شامل «دانشگاه کردستان»، «دانشگاه علوم پزشکی کردستان» و «دانشگاه آزاد اسلامی سنندج» در یک دهه فعالیت (از سال 2004 تا سال 2013) مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه استنادی، جمع آوری اطلاعات در محیط اینترنت و با استفاده از پایگاه اطلاعاتی استنادی اسکوپوس (Scopus) انجام گرفت. آدرس (Affiliation) هریک از دانشگاه ها در قسمت جستجوی پایگاه، جستجو شد و برای شاخص های «تعداد مقالات منتشر شده در ده سال اخیر»، «تعداد استنادات به مقالات در ده سال اخیر»، «شاخص هرش موسسه» و «ده مجله منتشر کننده بیشترین مقالات» داده های مربوط به هر دانشگاه جمع آوری و با کمک پایگاه مذکور در بخش تجزیه و تحلیل یافته ها (قسمت Analyze Results) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
این سه دانشگاه مجموعا با 2049 مدرک و 9192 استناد توانسته بودند سهم یک درصد علم کشور را در یک دهه به خود اختصاص دهند. دانشگاه کردستان دارای 1372 مدرک و 7969 استناد، دانشگاه علوم پزشکی کردستان 372 مدرک و 837 استناد، و دانشگاه آزاد اسلامی سنندج 305 مدرک و 386 استناد بودند. شاخص هیرش سه دانشگاه نیز به ترتیب 37 و 14 و 9 بود. دو دانشگاه «آزاد اسلامی سنندج» و «کردستان» به ترتیب با 98 و 239 مدرک در سال 2011 میلادی، و «دانشگاه علوم پزشکی کردستان» با 139 مدرک در سال 2013 بیشترین رشد را در تعداد مقالات داشتند. نسبت کل تعداد استنادها به تعداد مدارک برای سه دانشگاه 4/5 بود؛ یعنی هر مقاله به طور متوسط 4/5 استناد دریافت کرده است. این نسبت برای دانشگاه کردستان 5/8، برای دانشگاه علوم پزشکی کردستان 2/25 و برای دانشگاه آزاد اسلامی سنندج 1/26 است.
نتیجه گیری
تولید علم در دانشگاه های استان کردستان گرچه سیر صعودی داشته، اما از میانگین کشوری کمتر است. توجه به امکانات بالقوه محققان استان و بازنگری در سیاست های پژوهشی می تواند سهم علمی این استان را در نمودار رشد علمی کشور افزایش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1351999 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!