اثر عصاره هیدرو الکلی آلوئه ورا برقند خون، انسولین سرمی و آنزیم های کلیدی مسیرهای متابولیسمی گلیکولیز و گلوکونئوژنز در سلول های کبدی موش های صحرایی دیابتی نوع 1

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اخیرا توجه زیادی به نقش عوامل کاهش دهنده قند خون به ویژه مشتقات گیاهان دارویی در درمان دیابت ملیتوس شده است. آلوئه ورا حاوی ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی با ویژگی های آنتی اکسیدانی بالا بوده که منجر به کاهش عوارض این بیماری می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثرات عصاره هیدرو الکلی آلوئه ورا بر سطح سرمی هورمون انسولین و آنزیم های کلیدی مسیرهای متابولیسمی گلیکولیز و گلوکونئوژنز در موش های صحرایی ویستار دیابتی شده با استرپتوزوتوسین می باشد.
مواد و روش ها
تعداد 50 سر موش صحرایی (با وزن اولیه 10±220 گرم) به پنج گروه ده تایی تقسیم شدند. بعد از دو ماه تیمار با عصاره آلوئه ورا، موش ها کشته شده و پس از خون گیری، میزان قند خون و انسولین سرمی اندازه گیری شد. همچنین، بافت کبد موش ها نیز جدا شده و پس از استخراج mRNA، میزان بیان ژن آنزیم های گلوکوکیناز و فسفو انول پیروات کربوکسی کیناز به روشReal time PCR اندازه گیری شد.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد مصرف عصاره آلوئه ورا با دوز های 100،200 و 400 میلی گرم بر کیلوگرم سبب افزایش ترشح انسولین (05/0p<)، کاهش قند خون (001/0p<)، افزایش میزان بیان ژن آنزیم گلوکوکیناز (05/0p<) و کاهش میزان بیان ژن آنزیم فسفو انول پیروات کربوکسی کیناز (05/0p<) در موش های دیابتی می گردد.
نتیجه گیری
عصاره هیدروالکلی آلوئه ورا با تاثیر بر روی ترشح انسولین و متعاقبا تاثیر بر بیان ژن آنزیم های کلیدی مسیر گلیکولیز و گلوکونئوژنز می تواند در بهبود شرایط دیابتی موثر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
668 تا 682
لینک کوتاه:
magiran.com/p1356751 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!