تدوین و سنجش نشانگر های ارزیابی تحول اداری: مطالعه موردی

پیام:
چکیده:
مقدمه
تحول در نظام اداری به عنوان یکی از ابزارهای دستیابی به اهداف کشور در برنامه های توسعه است. با توجه به ضرورت پایش برنامه های تحول اداری، این مطالعه با هدف شناسایی و سنجش نشانگرهای ارزیابی تحول اداری در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران طراحی و اجرا گردید.
روش کار
مطالعه با استفاده از یک رویکرد ترکیبی متوالی کیفی- کمی انجام شد. در مرحله اول نشانگرهای ارزیابی با مطالعه و تحلیل مدارک و مستندات، انجام هشت مصاحبه نیمه ساختارمند و کسب نظرات پنج نفر از خبرگان شناسایی شد. در مرحله دوم مطالعه برای تعیین وضعیت دانشکده موردمطالعه در هر یک از محورهای تحول اداری از سیاهه وارسی تهیه شده از یافته های مرحله اول استفاده شد. سیاهه وارسی پس از آزمون روایی و پایایی، با مراجعه حضوری به دانشکده، بازدید در محل، مصاحبه با مسوولین مربوطه و بررسی مستندات و مدارک موجود، تکمیل شد.
یافته ها
در مرحله اول 150 نشانگر ارزیابی تحول اداری در ده محور و 36 جزء شناسایی شد. یافته های مرحله دوم نیز نشاندهنده کسب امتیاز 28 درصد از مجموع امتیازات بود. در میان محورهای شناسایی شده، محور عدالت استخدامی و نظام پرداخت با کسب 55 درصد امتیاز، بیشترین و محور ساماندهی نیروی انسانی، کمترین امتیاز را داشتند.
نتیجه گیری
نتایج نسبتا نامطلوب وضعیت اجرای برنامه های تحول اداری از یک سو و تداوم برنامه های تحول اداری در برنامه های توسعه کشور از سویی دیگر، ضرورت طراحی و پیاده سازی اقداماتی جهت افزایش شتاب ایجاد تحول اداری را بیش تر می نماید. چکلیست طراحی شده در این مطالعه می تواند مورداستفاده سیاست گذاران و مدیران قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p1361939 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!