مقایسه وضعیت های دمر و طاقباز بر اشباع اکسیژن شریانی در نوزادان بستری در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بعد از جداسازی ازدستگاه تهویه مکانیکی در بیمارستان افضلی پور کرمان در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نتایج مطالعات نشان می دهد وضعیت نوزاد در بهبود اکسیژن رسانی موثر است. بنابراین، این مطالعه با هدف مقایسه وضعیت های دمر و طاقباز بر اشباع اکسیژن شریانی نوزادان نارس جدا شده از دستگاه تهویه مکانیکی انجام شد.
مواد وروش ها
این کارآزمایی بالینی در سال 1391 بر روی 40 نوزاد نارس جدا شده از دستگاه تهویه مکانیکی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان بیمارستان افضلی پور کرمان انجام شد. نوزادان به مدت 3 ساعت در دو وضعیت قرار داده شدند. درصد اشباع اکسیژن شریانی هر 15 دقیقه در برگه چک لیست دو قسمتی ثبت شد. داده ها با استفاده از آزمون های اندازه گیری های مکرر و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد میانگین درصد اشباع اکسیژن شریانی در وضعیت دمر 96/1±15/96 به طور معنی داری بالاتر از میانگین درصد اشباع اکسیژن شریانی در وضعیت طاقباز 96/1±49/95 بود (001/0p<).
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این مطالعه و بالاتر بودن میانگین درصد اشباع اکسیژن شریانی در وضعیت دمر، در صورت عدم وجود ممنوعیت، پرستاران می توانند با بکارگیری وضعیت مناسب در نوزادان نارس جدا شده از دستگاه تهویه مکانیکی، به بهبود اکسیژن رسانی در آنها کمک کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
885 تا 896
لینک کوتاه:
magiran.com/p1368669 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!