شناسایی ساختار مولکولی جدایه های حیات وحش و آزمایشگاهی بورخولدریا مالئی در ایران

پیام:
چکیده:
هدف
مشمشه بیماری مشترکی است که توسط باکتری بورخولدریا مالئی ایجاد می شود. متداول ترین روش تشخیص مشمشه آزمایش مالئین می باشد. در ایران، مالئین از سویه استاندارد بورخولدریا مالئی تهیه می گردد که ساختار ژنومی آن مورد بررسی قرار نگرفته است.
روش ها
با توجه به جداسازی این باکتری از ببر باغ وحش تهران و ضرورت انجام آزمون های مراقبت در آن، در مطالعه حاضر ساختار ژن های srDNA23، flip و BimA، باکتری بورخولدریا مالئی جدایه ببری و سویه تولیدی موسسه به روش PCR و توالی یابی مورد بررسی قرار گرفت. پس از کشت باکتری ها در محیط های اختصاصی و آزمون اشتراوس، DNA به روش ایزو آمیل الکل-کلروفورم استخراج گردید. چهار آزمون PCR با استفاده از پرایمرهای اختصاصی بورخولدریا مالئی و مشترک میان بورخولدریا مالئی و سودومالئی انجام شد.
نتایج
توالی نوکلئوتیدی ژن های تکثیر یافته با توالی سویه های شناخته شده موجود در بانک ژن مقایسه شدند. هر دو خوکچه هندی که باکتری بورخولدریا مالئی را دریافت کرده بودند تورم بیضه را نشان دادند. رشد باکتری ها در محیط کشت و بدن جاندار متفاوت بود. در آزمون های PCR مربوط به هر چهار ژن قطعات مورد انتظار تکثیر گردید. بررسی نتایج تعیین توالی محصولات PCR ساختار ژنومی جدایه ببر و سویه مولد مالئین، لوکوس های تحت مطالعه را یکسان نشان داد. مهم ترین یافته های این پژوهش توانایی تشخیص و تعیین هویت مولکولی و تمایز بورخولدریا مالئی از سودومالئی می باشد.
بحث و نتیجه گیری
به علت اهمیت بیماری و محدودیت در انجام تست مالئین در موارد پیشرفته، استفاده از روش های تشخیصی آزمایشگاهی وابسته به PCR با سرعت و وی‍‍ژگی بالا بوده و در مولکولار اپیدمیولوژی بیماری مهم می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1375539 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!