بررسی اثرات رویارویی مستقیم و غیر مستقیم با نانوذرات نقره بر تغییرات بافت آبشش لارو تازه تفریخ شده ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss)

پیام:
چکیده:
هدف
توسعه روزافزون فن آوری نانو و کاربرد انواع نانو مواد در زندگی روزمره انسان، نگرانی ها در رابطه با خطرات احتمالی رهایش این مواد به محیط زیست و به ویژه زیستگاه های آبزیان در حال افزایش است.
روش ها
در پژوهش حاضر، تاثیر استفاده مستقیم نانوذرات نقره (به صورت کلوئید) و غیرمستقیم (به صورت فیلتر پوشش یافته با نانوذرات نقره) بر تغییرات بافت آبشش لارو تازه تفریخ شده قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) بررسی شد. بدین منظور گروه اول از لاروهای تازه تفریخ شده در معرض مستقیم کلوئید نانوذرات نقره با غلظت های 015 /0، 031 /0، 062 /0، 125 /0، 25 /0 و 5 /0 میلی گرم در لیتر به مدت 12 روز قرار گرفتند؛ و گروه دوم لاروها بعد از تفریخ درون سیستم انکوباسیون مجهز به فیلتر زئولیت پوشش یافته با 5 /0% نانوذرات نقره به مدت 12روز قرار گرفتند. برای مطالعات بافت شناسی، نمونه های آبشش به روش معمول آماده سازی و با روش هماتوکسیلین- ائوزین رنگ آمیزی و نهایتا با میکروسکوپ نوری بررسی شدند.
نتایج
نتایج این پژوهش نشان داد که افزایش میزان غلظت نانوذرات نقره سبب افزایش قطر تیغه های اولیه و ثانویه، هیپرپلازی، پرخونی شدید و همجوشی تیغه های ثانویه آبشش می شود. همچنین با افزایش میزان غلظت نانوذرات نقره، میانگین قطر تیغه های ثانویه و تیغه های اولیه آبشش نسبت به گروه های شاهد افزایش معنی داری یافت (05 /0>P).
بحث و نتیجه گیری
بنابر نتایج به دست آمده، نانوذرات نقره می توانند سبب آسیب های بافتی در آبشش لارو قزل آلای رنگین کمان گردند و به همین دلیل باید از رهایش این ماده به اکوسیستم های آبی جلوگیری گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1375657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!