بررسی برخی باکتری های زئونوتیک در موش های خانگی مناطق حاشیه ای شهر کرد - ایران

پیام:
چکیده:
هدف
موش به دلیل اینکه می تواند مخزن و یا حامل بسیاری از اجرام ذره بینی بیماری زای انسانی باشد نقش مهمی در بهداشت عمومی ایفا می نماید. مطالعه حاضر با هدف تعیین حضور برخی عوامل باکتریایی بیماری زای مشترک در نمونه های محتویات گوارشی، کبد، کلیه و نازوفارینکس موش های خانگی منازل حاشیه ای منطقه شهرکرد انجام گرفته است.
روش ها
تعداد صد و هفت موش از مناطق فوق به صورت تصادفی و با تله گذاری اخذ و جمع آوری شد. این مطالعه توصیفی به صورت مقطعی در یک دوره شش ماهه انجام گرفت. چهارصد و بیست و هشت نمونه نازوفارینکس، محتویات گوارشی، کبد و کلیه (هر کدام صد و هفت نمونه) جهت جدا سازی باکتری های استرپتوباسیلوس مونیلی فورمیس استرپتوکوکوس، استافیلوکوکوس، سروتیپ های سالمونلا و اشریشیا کلی استفاده شدند، به علاوه نمونه ها جهت تشخیص آلودگی به لپتوسپیرا با روش PCR مورد آزمایش قرار گرفتند. داده های مطالعه به صورت فراوانی بیان شدند.
نتایج
آلودگی با لپتوسپیراهای بیماری زا، استرپتوباسیلوس مونیلی فورمیس و استافیلوکوکوس های کوآگولاز مثبت در نمونه های کبد، کلیه و نازوفارینکس مشاهده نگردید. باکتری های جدا شده در این مطالعه عبارت بودند از اشریشیا کلی (9 /58%)، پروتئوس ولگاریس (5/ 7%) و سروتیپ های سالمونلا (6 /5%). از دیگر باکتری های غالب جدا شده می توان استافیلوکوکوس های کوآگولاز منفی (6 /19%)، استرپتوکوکوس های آلفا همولایتیک (7 /4%) و استرپتوکوکسی های بتا همولایتیک (5 /7%) را نام برد.
بحث و نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد موش های مورد آزمایش به باکتری های سالمونلا و استرپتوکوکوس های بتا همولایتیک آلوده اند. در این مطالعه سایر باکتری ها یافت نشدند. لازم است که این مطالعه در زمان ها و مکان های مختلف انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1375666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!