ارتباط میان فاکتور التهابی CRP با بتا-2 میکروگلبولین در بیماران همودیالیزی مزمن تحت دیالیز با High-flux membrane

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بتا-2 میکروگلوبولین (Beta-2 microglobulin، B2M) از جمله توکسین هایی است که سطح سرمی آن در بیماران دیالیزی مزمن تحت عوامل مختلفی افزایش می یابد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط فاکتور التهابی (C-reactive protein (CRP با بتا-2 میکروگلبولین در بیماران همودیالیزی مزمن تحت دیالیز با (PES130HF، High-flux membrane (Meditechsys Co.، Tehran، Iran انجام شد.
روش بررسی
مطالعه به صورت مقطعی در 44 بیمار همودیالیزی در بیمارستان سینا و امیر اعلم تهران در سال 1392 انجام شد. بیماران از طریق فیستول یا کاتتر دایمی همودیالیز شده و حداقل سه ماه از همودیالیز آنها گذشته بود. بیماران در صورت ابتلا به بیماری عفونی شناخته شده، انجام همودیالیز با Low-flux membrane و انجام دیالیز کمتر از سه بار در هفته از مطالعه خارج شدند. تمام بیماران با دستگاه (Fresenius (Massachusetts، USA همودیالیز و با High-flux biocompatible membrane همودیالیز شدند. خونگیری از رگ شریانی انجام گردیده و سطح سرمی اوره، کراتینین، بتا-2 میکروگلبولین و CRP مورد بررسی آزمایشگاهی قرار گرفت.
یافته ها
از 44 بیمار همودیالیزی مزمن 20 نفر (44/5%) مرد و 24 نفر (54/5%) زن بودند. بیشترین فراوانی نارسایی کلیوی در زمینه بیماری دیابت قندی و هیپرتانسیون بود. بتا-2 میکروگلبولین در 23 نفر (52/3%) بیش از mg/l 12 و در 21 نفر (47/7%) کمتر از mg/l 12 بود که ارتباط آماری معناداری با CRP نداشت (P= 0.460). همچنین ارتباط مشخصی میان CRP و بتا-2 میکروگلوبولین وجود نداشت (r= -047، P= 0.763).
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعه، ارتباط آماری معناداری بین CRP و بتا-2 میکروگلبولین در بیماران همودیالیزی مزمن تحت دیالیز با High-flux membrane به دست نیامد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1386189 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!