بررسی آستانه تحمل و شناسایی سویه باکتریایی مقاوم به کادمیم در خاک های پذیرنده پساب

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
جذب زیستی فلزات سنگین یکی از روش های نوین جهت پاکسازی محیط می باشد. ورود فلزات سنگین از صنایع مختلف به محیط باعث تغییر ساختار جمعیتی و بروز ساز و کار مقاومتی در میکروارگانیسم ها می گردد. هدف این تحقیق، تعیین آستانه مقاومت باکتری ها به کادمیم، شناسایی باکتری های بومی جهت حذف این فلز از خاک و دستیابی به کارایی بیشتر در تصفیه بیولوژیکی پساب های صنعتی بوده است.
مواد و روش ها
دراین تحقیق نمونه برداری از خاک سه شهرک صنعتی همدان انجام گرفته و پس از اندازه گیری غلظت کادمیم در خاک، از نمونه ها کشت باکتریایی تهیه شده است. پس از غربالگری، جهت تعیین آستانه تحمل باکتری ها، حداقل غلظت ممانعت کننده رشد و حداقل دوز کشنده باکتری مشخص گردید. سپس میزان جذب سویه ها مطالعه شد و در نهایت باکتری مقاوم شناسایی شد.
یافته ها
از کشت اولیه با میانگین غلظت 78/ 0، 500 و750 mg/L فلز کادمیم به ترتیب تعداد 42، 4 و 4 سویه باکتریایی شناسایی گردیدند. بررسی حداقل غلظت ممانعت کننده رشد 4 سویه نشان داد که بالاترین مقدار مربوط به سویه های TCd2 و TCd4با غلظت mg/L 1250 بوده است، ولی نتایج جذب نشان داد که بیشترین جذب توسط سویه TCd2 با 2/ 30% بوده است که این سویه از خانواده انتروباکتریاسه و متعلق به جنس انتروباکتراست.
نتیجه گیری
باکتری بومی شناسایی شده قابلیت تحمل و جذب غلظت بالایی از فلز کادمیم را دارا می باشد که می توان از آن در تصفیه زیستی فاضلاب ها و یا به عنوان بیوفیلتر در صنایع تولید کننده این فلز استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1392181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!