بررسی وجود آلودگی مس در لایه سطحی خاک تاکستان های ملایر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آلودگی فلزی خاک به ویژه توسط مس پدیده ای است که اغلب در لایه سطحی خاک های تاکستان به دلیل استفاده مکرر از قارچ کش های مسی برای کنترل بیماری های انگور اتفاق می افتد. هدف از این پژوهش بررسی غلظت مس در خاک سطحی باغ های انگور ملایر و تهیه نقشه آلودگی مس در منطقه مورد مطالعه بود.
مواد و روش ها
برای ارزیابی وضعیت مس 25 نمونه خاک سطحی از لایه 0 تا 20 سانتی متر تاکستان های ملایر برداشت شد. همه ی ک در ای آزاد شده و پس از الک شدن، ذرات کمتر از 149/ 0 میلی متر برای عملیات هضم استفاده شدند. غلظت مس در نمونه های خاک توسط دستگاه جذب اتمی به روش شعله تشخیص داده شد. روش وزن دهی فاصله معکوس برای درون یابی غلظت مس در کل منطقه مورد مطالعه به دلیل داده های محدود به کار برده شد.
یافته ها
غلظت های پایینی از مس در خاک تاکستان شناسایی شده است به گونه ای که دامنه غلظت مس در این خاک ها بین 95/ 3 تا 09/ 15 mg/ kg با میانگین 36/ 7 بود. به طور کلی غلظت مس در خاک باغ های انگور ملایر مشابه با غلظت گزارش شده برای خاک های طبیعی بود.
نتیجه گیری
مقادیر پایین غلظت مس در خاک تاکستان ها از یک طرف و از طرف دیگر نقشه کمابیش همگن پراکنش غلظت مس در آنها حاکی از آن است که غلظت مس در منطقه به دست فرآیندهای زمین شناسی کنترل می شود. توزیع ناهمگون غلظت مس در بخش کوچکی از جنوب منطقه نشان دهنده اثرات انسانی است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1392183 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!