اثربخشی تمرینات ورزشی هوازی در ارتقاء کیفیت خواب بیماران روانی مزمن بستری در مرکز توانبخشی دارالشفاء اردبیل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مداخلات مبتنی بر ورزش به عنوان یک روش درمان غیردارویی اثربخش، هم در زمینه پیشگیری و هم در درمان مشکلات خواب افراد سالم و جمعیت های بالینی مورد استفاده قرار گرفته است. هدف از این مطالعه بررسی اثربخشی تمرینات ورزشی هوازی در ارتقاء کیفیت خواب بیماران روانی مزمن بستری در مرکز توانبخشی دارالشفاء اردبیل بود.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی است. نمونه ها شامل 22 نفر از بیماران روانی مزمن بستری در مرکز توانبخشی دارالشفاء اردبیل بودند که با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 45 دقیقه ای در تمرینات ورزشی هوازی شرکت داده شد ولی گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای را دریافت نکردند. برای جمع آوری داده ها از شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI) استفاده شده و داده ها با آزمون های آماری مجذور کای و تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
نتایج نشان داد بعد از کنترل اثر پیش آزمون، میانگین نمرات پس آزمون گروه آزمایش در مولفه های کیفیت خواب ذهنی (36/0)، تاخیر در خواب (73/0)، مدت خواب (09/0)، استفاده از داروهای خواب آور (89/0)، بدکارکردی روزانه (09/0) و کیفیت کلی خواب کمتر از میانگین نمرات پس آزمون گروه کنترل است (05/0p<) و 75-19% واریانس این نمرات وابسته به دریافت یا عدم دریافت مداخله توسط بیماران می باشد.
نتیجه گیری
تمرینات ورزشی هوازی در برنامه روزانه بیماران روانی بستری در مراکز، می تواند موجبات ارتقاء کیفیت خواب آنها را فراهم و از بسیاری از مشکلات مرتبط و ثانوی خواب پیشگیری نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
3 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1393749 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!