برآورد پیامدهای بهداشتی منتسب به 10PM ناشی از طوفان های گرد و غبار در شهر ایلام، 92-91

پیام:
چکیده:
مقدمه
در سال های اخیر افزایش طوفان های گرد و غبار با منشا کشور های همسایه غربی ایران و نفوذ آنها به شهر های غربی و جنوب غرب و حتی نواحی مرکزی ایران باعث نگرانی هایی در خصوص مشکلات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی شده است. هدف از این مطالعه کمی سازی اثرات بهداشتی حاد و برآورد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی- عروقی و تنفسی منتسب به ریزگردها در شهر ایلام با استفاده از روش توصیه شده توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) بود.
روش بررسی
در این مطالعه غلظت 10PM، 5/2PM و 1PM از اسفند 1391 به مدت یک سال اندازه گیری شد. سنجش با استفاده از دستگاه گریم مدل 108/1 انجام شد. اطلاعات جوی از اداره کل هواشناسی بدست آمد. برای کمی سازی پیامدهای بهداشتی منتسب به ذرات 10PM در شهر ایلام از نرم افزار ارزیابی پیامدهای بهداشتی آلودگی هوا (Air Q 2.2.3) استفاده شد.
یافته ها
با استفاده از مدل مورد نظر تعداد موارد اضافه شده کل مرگ، مرگ ناشی از بیماری های قلبی- عروقی و تنفسی و پذیرش بیمارستانی به دلیل بیماری های قلبی- عروقی و تنفسی منتسب به 10PM موجود در هوای شهر ایلام در طول دوره مطالعه به ترتیب 2/69، 5/42، 3/12، 3/80 و 7/208 نفر برآورد شد. همچنین نتایج نشان داد که موارد اضافی پیامدهای بهداشتی منتسب به 10PM در غلظت های بیشتر از 3g/mμ 100 سیر افزایشی بیشتری را پیدا نموده و در غلظت های بیشتر از 3g/mμ 200 این روند افزایشی شدت بیشتری را نشان داد.
نتیجه گیری
مقادیر پیامدهای بهداشتی برآورد شده منتسب به 10PM ناشی از طوفان های گرد و غبار در این مطالعه لزوم انجام اقدامات فوری برای رفع مشکل ریزگردها و همچنین آموزش و انجام اقدامات فردی مقابله با این پدیده را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1397717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!