بررسی ارتباط بین بیماری ایسکمیک قلبی وآلوپسی اندروژنتیک زودرس در مردان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه شایعترین علت مرگ در جهان ناشی از بیمارهای قلبی- عروقی است به غیر از فاکتورهای خطر شناخته شده ممکن است عوامل دیگری هم در بروز این بیماری ها دخیل باشند. مطالعات مختلف ارتباط بین آلوپسی آندروژنتیک با بیماری عروق کرونر را مطرح کرده اند که یک دلیل توجیه کننده آن افزایش سطوح هورمون های آندروژنتیک است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی ارتباط آلوپسی آندروژنتیک با بیماری عروق کرونر در مردان زیر 50 سال طراحی شد.
روش بررسی
این مطالعه بصورت مورد- شاهدی، از بین بیمارانی که جهت تست ورزش به درمانگاه بیمارستان قلب و عروق امام علی (ع) کرمانشاه ارجاع شده بودند، به اجرا درآمد. 120 مرد با تست ورزش مثبت در گروه مورد و 130 مرد با تست ورزش منفی در گروه شاهد قرار گرفتند. از بیماران ارزیابی کامل در مورد ریسک فاکتورهای کرونری اخذ شد، سپس الگوی آلوپسی بر اساس معیار همیلتون ارزیابی شد. کلیه داده ها در پرسشنامه درج گردید و برای آنالیز آنها از نرم افزار SPSS نگارش 16 استفاده شد. برای مقایسه میانگین ها از آزمونهای U- manwithney، Kruskulwalis و آنالیز واریانس استفاده شد.
یافته ها
در این مطالعه بین آلوپسی آندروژنتیک و تست ورزش مثبت رابطه مستقیم معنی دار بدست آمد)04/0=(P، در بیماران با آلوپسی (بخصوص ورتکس) میزان مثبت شدن تست ورزش در حدود 5/1 برابر افراد با پترن موی نرمال بود، همچنین در این مطالعه رابطه معنی داری بین آلوپسی آندروژنتیک بافشار خون سیستولیک، کلسترول توتال،LDL و سطح بالاتر تستوسترون آزاد خون وجود داشت (045/0=(P.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج بدست آمده آلوپسی ورتکس احتمالا از طریق افزایش تستوسترون خون باعث تشدید روند آترواسکلروز و ایجاد بیماری عروق کرونر می شود. این پدیده در حضور همزمان پرفشاری سیستولیک خون و هیپرکلسترولمی تشدید می یابد. لذا شایسته است مردان بالغ با آلوپسی زودرس از نظر بروز بیماری عروق کرونر و کنترل ریسک فاکتورهای قلبی تحت مراقبت قرار گیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
24 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1397721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!