بررسی عملکرد و مصرف آب در ذرت شیرین تحت تاثیر شیوه های مختلف کم آبیاری در دو الگوی کاشت

پیام:
چکیده:
در شرایط کمبود آب استفاده از روش کم آبیاری و الگوی مناسب کاشت از گزینه های موثر در افزایش بهره وری آب محسوب می شوند. جهت بررسی تاثیر الگوهای مختلف کاشت و چند شیوه کم آبیاری روی عملکرد، مصرف آب، کارایی مصرف و ضریب واکنش گیاه ذرت آزمایشی با استفاده از کرت های خرد شده با 3 تکرار در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی به اجرا درآمد. دورهای آبیاری (6 و 10روزه) به عنوان کرت های اصلی و تیمارهای الگوی کاشت در کرت های فرعی شامل الگوی کاشت یک ردیفه و دو ردیفه (هر کدام بصورت آبیاری کامل، یک در میان متناوب و آبیاری یک در میان ثابت جویچه ها) انتخاب شدند. نتایج نشان داد که اختلاف عملکرد دانه ذرت بین تیمارهای آبیاری کامل و یکدرمیان معنی دار ولی بین تیمارهای یکدرمیان غیرمعنی دار بود. مقدار رواناب در تیمارهای I1 و I3 بیشتر از بقیه تیمارها و تیمارهای یکدرمیان ثابت نیز بیشتر از یکدرمیان متغیر بود.ه و در نتیجه مقدار نفوذ آب در تیمار آبیاری یکدرمیان متناوب بیشتر از آبیاری یکدرمیان ثابت بود. با افزایش دور آبیاری از 6 به 10 روز مقدار رواناب حدود 24 درصد کاهش یافت. رابطه بین تبخیر- تعرق و عملکرد گیاه یک رابطه خطی نسبتا قوی (R2=0.80) و ضریب واکنش گیاه به آب برابر 14/1 به دست آمده است. مقایسه کارایی مصرف آب ذرت نشان داده است که آبیاری یکدرمیان شیارها با50 درصد صرفه جویی در آب سودمندی بالاتری نسبت به آبیاری کامل شیارها دارد.
کلیدواژگان
زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1401503 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!