بهینه سازی شستشوی خاک آلوده به فنانترن به روش سطح پاسخ

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شستشوی خاک با کمک سورفاکتانت ها یک فن آوری با پتانسیل بالا برای حذف PAHs از خاک و انتقال آنها به فاز آبی می باشد. عملکرد این فرآیند تحت تاثیر پارامترهایی از قبیل غلظت سورفاکتانت، زمان شستشو، نسبت حجم محلول سورفاکتانت به خاک (L/S) و حضور مواد آلی طبیعی می باشد، که در این پژوهش با استفاده از سورفاکتانت غیر یونی Tween 80 مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
به نمونه های خاک آلوده شده به فنانترن، محلول سورفاکتانت با سه غلظت mg/l 500، 2750 و 5000، نسبت های حجم محلول سورفاکتانت به خاک v/w) ml/g)10، 20، 30، سه سطح غلظتی اسید هیومیک (به عنوان مواد آلی طبیعی) 0، 10 و 20 میلی گرم بر لیتر اضافه و به مدت 2، 13و24 ساعت بر روی شیکر قرار داده شدند. پس از طی زمان های مذکور از محلول ها نمونه برداری شد و نمونه ها برای سنجش غلظت فنانترن به HPLC تزریق شدند. این مطالعه بر اساس طراحی مرکب مرکزی با استفاده از روش سطح پاسخ در 29 دوره آزمایش انجام و از نرم افزارهای Design-Expert V.7 و Excel برای طراحی و آنالیز نمونه ها استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس (ANOVA) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
حداکثر راندمان حذف (35/77%) در غلظت سورفاکتانت 5000mg/l، نسبت محلول سورفاکتانت به خاک v/w 30، زمان شستشوی 24 ساعت و عدم حضور اسید هیومیک به دست آمد. غلظت سورفاکتانت با میزان تاثیر برابر با 03/82% موثرترین عامل در حذف فنانترن بود. فاکتور L/S نیز دیگر عامل معنی دار (0001/0= PValue) بود. همچنین بر هم کنش دو فاکتور غلظت سورفاکتانت و L/S نیز دارای تاثیر مثبت معنی دار بر حذف فنانترن بوده است. اما اسید هیومیک (797/0= PValue) و مدت زمان شستشو (136/0= PValue) فاکتورهای معناداری نبودند.
نتیجه گیری
با در نظر گرفتن شرایط طبیعی خاکهای ایران که حاوی حدود 3 تا 6 درصد مواد آلی می باشند، شرایط بهینه شستشوی خاک آلوده به غلظت بالایی از فنانترن (حدود 500 میلی گرم بر کیلوگرم خاک) در حداقل زمان شستشو بر مبنای پیشنهاد روش سطح پاسخ با مطلوبیت 1/95% عبارتست از غلظت سورفاکتانت mg/l 500، (v/w L/S) 30 زمان شستشو 2 ساعت و mg/l 1/2 (3/6%) اسید هیومیک می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1406642 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!