کارایی پوسته غلاف گیاه آکاسیاتورتیلیس به عنوان جاذب ارزان قیمت و قابل دسترس در حذف فنل

پیام:
چکیده:

امروزه وجود ترکیبات مقاوم سمی از جمله فنل در محیط زیست مشکلات بهداشتی و محیط زیستی فراوانی ایجاد کرده اند. در این پژوهش کارایی پوسته غلاف گیاه آکاسیاتورتیلیس به عنوان جاذب ارزان قیمت و قابل دسترس در حذف فنل بررسی شد. این پژوهش تجربی در مقیاس آزمایشگاهی در یک سیستم ناپیوسته انجام پذیرفت. در این راستا اثر متغیرهای مهم بهره برداری از قبیل غلظت اولیه فنل 5/0، 1، 2، 4، 8، 16، 32 و 64 میلی گرم در لیتر، دز جاذب 1/0، 2/0، 4/0، 8/0 و 6/1 گرم در لیتر در اندازه های مشخص شده مش بین 30 تا 60 و 60 تا 100، pH با مقادیر 2، 4، 6، 8، 10، 12 و زمان تماس 10،20، 30، 40، 50، 60 دقیقه بررسی شد. همچنین ایزوترم های جذب فروندلیچ و لانگمیر به منظور تشریح ارتباط بین میزان محلول رنگی و جاذب تعیین شد. نتایج آزمایش ها نشان داد موثرترین ظرفیت جذب فنل در pH بهینه 2، دز جاذب بهینه 2/0 گرم در لیتر با مش 60 تا 100 و زمان تماس 10 دقیقه به دست آمد که بالای 95 درصد بود. با افزایش غلظت فنل، کارایی حذف نیز افزایش یافت؛ اما این سرعت حذف در غلظت های بالا کمتر بود. همچنین فرایند جذب با مدل فروندلیچ انطباق بیشتری داشت. بر اساس یافته های حاصل از مطالعه حاضر، نتیجه گیری می شود که پوسته غلاف گیاه آکاسیاتورتیلیس با توجه به کارایی بالا، می تواند به عنوان جاذب طبیعی موثر، کارآمد و در عین حال ارزان قیمت در حذف فنل از محلول های آبی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1407095 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!