ارزیابی کارکرد تصفیه خانه های فاضلاب در پنج شهر استان آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:
در این پژوهش، کارایی تصفیه خانه های فاضلاب ارومیه، خوی، میاندوآب، سلماس و بوکان در سال های 1387 تا 1390، بر پایه رویکرد قابلیت اطمینان ارزیابی شد. این رویکرد، بازدهی کلی تصفیه خانه و فرایندهای آن را پیش بینی می نماید و غربالگری فناوری های تصفیه را امکان پذیر می سازد. اطلاعات BOD5، COD و TSS از طریق سوابق ثبت شده در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی، بررسی محلی و مصاحبه بااپراتورها جمع آوری شد. تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد.برای تعیین قابلیت اطمینان مشاهده ای، قابلیت اطمینان ارزیابی شده، ضریب اطمینان پذیری و درصدهای مورد انتظار مطابقت با استانداردهای تخلیه، از روش معتبر مدل سازی نیکو و همکاران استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که خصوصیات پساب خروجی تصفیه خانه ها از نظر پارامترهای بررسی شده، عمدتا از توزیع لگاریتمی نرمال تبعیت می کنند. در تمام تصفیه خانه های مورد بررسی، قابلیت اطمینان مشاهده ای و قابلیت اطمینان ارزیابی شده و درصدهای مورد انتظار مطابقت با استانداردهای تخلیه، رابطه معنی داری با هم داشتند. فرایندهای SBR و بیولاک نسبت به لاگون های هوادهی دارای بیشترین مقدار قابلیت اطمینان مشاهده ای (90 تا 100 درصد)،قابلیت اطمینان ارزیابی (93 تا 100 درصد)، درصد مورد انتظار برآورد استاندارد (95 تا 97/99) و کمترین مقدار COR (41/0 تا 64/0) بودند. بنابراین ضرایب به دست آمده در این بررسی را می توان برای طرح های توسعه و احداث سیستم های مشابه به کار برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1407103 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!