بررسی آت اکولوژی گونه توج (Decne. Salvadora oleiodes) در ایران

پیام:
چکیده:
مدیریت، حفاظت، بهره برداری و احیاء رویشگاه های یک گونه، مستلزم شناسایی ویژگی های رویشگاهی و عوامل اکولوژیکی تاثیرگذار می باشد. در این تحقیق پس از مشخص نمودن محدوده رویشگاه های درخت توج، 6 رویشگاه جهت بررسی خصوصیات جنگل شناسی، ساختار زمین شناسی و خصوصیات خاک انتخاب شده است. برای تعیین تراکم و انبوهی از روش 5 درختی و برای ثبت مراحل فنولوژی، در هر رویشگاه، 3 پایه مسن تا میان سال، علامت گذاری شدند. درختچه یا درخت توج، بومی آسیا (نواحی خشک و نیمه خشک شمال غرب هند، پاکستان، مناطق گرم و مرطوب شبه جزیره عربستان، نواحی جنوبشرق ایران) وآفریقای تروپیکال بوده و به کشور مصر، چین وجزایر ماسکارانه وارد و کاشته شده است. نتایج بدست آمده در این تحقیق نشان از پراکنش توج در نواحی گرم و جنوب بلوچستان از نزدیکی ساحل دریا (50-40 متر) تا ارتفاع 1400 متر از سطح دریا با میانگین بارندگی سالیانه 92 تا 200 میلی متر و متوسط حرارت سالیانه 6/24 تا 3/28 درجه سانتی گراد را دارد. بافت خاک رویشگاه ها بیشترسبک تا متوسط، میانگین اسیدیته گل اشباع 19/8 و هدایت الکتریکی آن 27/7 دسی زیمنس بر متر بوده که عمدتا«برروی رسوبات دوران های کواترنری و ترشیاری به میزان 52 و 48 درصد بترتیب حضور دارند. متوسط تراکم در هکتار توده های توج 6-40 پایه (جست گروه) در هکتار، میانگین ارتفاع پایه ها 4 متر، متوسط قطر تنه 10-35 سانتیمتر، میانگین سطح تاج در جست گروه ها 54 مترمربع و درصد تاج پوشش در رویشگاه های مختلف بین 5/0 تا 50% متغیر می باشد. زمان گلدهی از آبان تا فروردین و زمان رسیدن میوه ها، ماه های خرداد و تیردر رویشگاه های مختلف می باشد. تکثیر طبیعی توج از طریق بذر، جست و ریشه جوش صورت می گیرد و نهال های جوان بذری، بیشتردر پناه درختان مادری ویا سایر گونه ها دور از دسترس دام ها قادر به استقرار می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411038 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!