اثر سطوح روغن ماهی بر عملکرد، خصوصیات لاشه و ترکیب اسیدهای چرب گوشت در گوساله های نر پرواری تغذیه شده با جیره های حاوی مقادیر مختلف یونجه خشک

پیام:
چکیده:

به منظور بررسی اثر افزودن سطوح مختلف روغن ماهی و علوفه یونجه و ذرت سیلوشده بر عملکرد پروار و ترکیب و کیفیت لاشه و پروفایل اسیدهای چرب لاشه 36 گوساله نر هلشتاین با میانگین وزن اولیه 61± 345 کیلوگرم در قالب طرح کاملا تصادفی و به روش فاکتوریل 3×2 (0، 1 و 1/2 درصد روغن ماهی و دو سطح 10 و 20 درصد یونجه خشک) 90 روز مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج نشان داد بین تیمارها تفاوت معناداری از لحاظ افزایش وزن روزانه، مصرف ماده خشک و ضریب تبدیل غذایی وجود نداشت. سطح بالای روغن ماهی، صرف نظر از نسبت یونجه در جیره باعث کاهش مصرف خوراک شد (01/0P<). سطح بالای یونجه خشک باعث کاهش مصرف ماده خشک شد(01/0P<). مکمل کردن روغن ماهی اکسیداسیون گوشت را دو ماه پس از کشتار به طور معناداری افزایش داد (01/0P<). افزودن روغن ماهی به جیره موجب افزایش معناداری در مقدار نسبی اسیدهای چرب دکوزاهگزائنوئیک و ایکوزاپنتانوئیک چربی عضله چشمی (01/0P<) و افزایش غلظت اسیدهای چرب n-3 (01/0P<) و در پی آن کاهش معنادار نسبت اسیدهای چرب n-6 به n-3 شد (01/0P<). نتایج مطالعه حاضر نشان داد که با به کارگرفتن راهکارهایی جهت جلوگیری از اکسیداسیون گوشت پس از کشتار، روغن ماهی می تواند برای افزایش اسیدهای چرب سلامتی بخش در محصولات دامی استفاده شود. همچنین باتوجه به کاهش مصرف خوراک در نتیجه مکمل سازی روغن ماهی، جیره های بر پایه ذرت سیلوشده در مقایسه با یونجه خشک بهتر می توانند از آثار کاهندگی مکمل های چربی بر مصرف خوراک جلوگیری کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p1411656 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!