تاثیر طول مراحل مختلف نمو بر عملکرد و اجزای عملکرد سویا

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی رابطه بین طول دوره های مهم نمو (VC-R1، R1-R6 و R6-R8) با عملکرد و اجزای عملکرد دانه سویا، یک آزمایش مزرعه ای به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی در سه تکرار در گرگان (1390) انجام شد. عامل اصلی شامل تاریخ کاشت در پنج سطح (31 فروردین، 23 اردیبهشت، 13 خرداد، 8 تیر و 31 تیر)، و عامل فرعی شامل رقم در سه سطح (ویلیامز، سحر و دی پی ایکس) بود. طول دوره روشنایی در هر یک از مراحل نمو با استفاده از برنامه PP-calc محاسبه شد. سپس به منظور حذف اثرات دما بر رشد و نمو، تعداد روزهای دمایی تجمعی در هر دوره نموی به عنوان طول مدت مراحل نمو در نظر گرفته شد. کاهش طول دوره روشنایی که در نتیجه تاخیر در کاشت رخ داد، باعث کاهش طول دوره های VC-R1، R1-R6 و R6-R8 در هر سه رقم شد. رابطه مثبت و معنی داری بین عملکرد و اجزای عملکرد دانه (به استثنای وزن هزار دانه) و طول دوره های VC-R1 و R1-R6 مشاهده شد. به طوری که کاهش طول این دوره های نموی در کشت های دیرهنگام باعث کاهش عملکرد و اجزای عملکرد دانه شد. این در حالی است که طول دوره R6-R8 تاثیری بر عملکرد دانه نداشت، زیرا طول این دوره تنها ممکن است از طریق وزن هزار دانه بر عملکرد دانه موثر باشد. اما همبستگی مثبت معنی داری بین وزن هزار دانه و عملکرد دانه مشاهده نشد. بنابراین، علت کاهش عملکرد دانه سویا در اثر تاخیر در کاشت، کاهش طول دوره-های نموی VC-R1 و R1-R6 می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 41
لینک کوتاه:
magiran.com/p1415660 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!