بررسی فراوانی آمیب های آزادزی در چشمه های آب گرم بهسازی شده استان مازندران در سال 1393

چکیده:
سابقه و هدف
آمیب های آزادزی که به نام آمیب های آمفی زوئیک یا دوگانه زی معروف هستند، توانایی زیست در منابع محیطی مختلف از جمله آب، خاک، گرد و غبار و همچنین بافت های بدن انسان و حیوان را دارند. با توجه به نگرانی آلودگی چشمه های آب گرم از نظر وجود آمیب های آزادزی و بیماری های متعاقب این آمیب ها از جمله کراتیت و انسفالیت آمیبی در افراد مستعد آلودگی و عدم وجود اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت آن ها در چشمه های آب گرم استان های ایران از جمله استان مازندران این تحقیق در پاییز سال 1393 انجام گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی، از تمام چشمه های آب گرم بهسازی شده استان مازندران که تعداد آنها 22 عدد برآورد گردید، سه نمونه به حجم 500 میلی لیتر در ظروف استریل تهیه و به آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتقل گردید. سپس بر اساس روش های کشت و مورفولوژی آمیب ها، آلودگی چشمه ها از نظر وجود آمیب های آزادزی و انواع آنها مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از 22 چشمه آب گرم بهسازی شده استان مازندران، 17 (27/77%) چشمه به آمیب های آزادزی آلوده بودند. شایع ترین آمیب، ورمی آمبا (50%) و پس از آن به ترتیب والکامفیده (45/45%)، آکانتامبا (9/40%)، ونلا (09/9%) و پلتی آمبا (54/4%) بودند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد تعداد چشمه های آلوده به آمیب های آزادزی قابل توجه بوده و نگرانی را برای افراد محلی، توریست ها، گردشگران و مسافران که از این چشمه ها استفاده می نمایند به وجود می آورد. به همین منظور انجام تحقیقات مداخله ای برای کاهش آلودگی بیماری های مرتبط با آمیب های آزادزی در چشمه های آب گرم استان مازندران و سایر چشمه های آب گرم کشورمان را امری ضروری دانسته و نصب علائم هشدار دهنده در کنار چشمه های آب گرم جهت توجه افراد در معرض خطر و همچنین سایر افراد، توصیه می نماییم.
زبان:
فارسی
صفحات:
214 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p1416958 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!