تاثیر تکنیک های تن آرامی بر میزان حجم ادم لنفاوی، اضطراب و افسردگی در زنان دارای ادم لنفاوی تحت درمان با احتقان زدایی ترکیبی

پیام:
چکیده:
مقدمه
ادم لنفاوی اندام فوقانی یکی از علل مهم ناراحتی روانی و جسمی در بیماران سرطان پستان محسوب می شود. سطح بالایی از اضطراب و افسردگی در بیماران ادم لنفاوی اتفاق می افتد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تکنیک های تن آرامی بر میزان حجم ادم لنفاوی، اضطراب و افسردگی در زنان دارای ادم لنفاوی تحت درمان با احتقان زدایی ترکیبی (CDT) بود.
روش بررسی
پژوهش حاضر که کار آزمایی بالینی نیمه تجربی است، 31 زن مبتلا به ادم لنفاوی (اختلاف حجم دو اندام بیش از 200 سی سی) در دو گروه کنترل (16 نفر) و آزمون (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع آوری داده ها شامل؛ اندازه گیری حجم ادم لنفاوی از طریق تانک حجم سنج، میزان اضطراب و افسردگی با استفاده از پرسشنامه HADS قبل، پایان فاز اول و 6-4 هفته پس از اتمام فاز اول درمان بود. مداخله در دو فاز انجام شد. فاز اول به مدت 3 هفته (6 روز در هفته) که در گروه کنترل CDT ودر گروه آزمون قبل از انجام درمان CDT تکنیک های تن آرامی شامل آرام سازی عضلانی پیش رونده توسط محقق در کلینیک انجام شد و فاز دوم به مدت 6-4 هفته در منزل توسط بیمار در هر دو گروه ادامه پیدا کرد.
یافته ها
یافته های مطالعه نشان داد که میزان حجم ادم، نمرات اضطراب و افسردگی در گروه آزمون به ترتیب 6/ 63، 1/ 54 و 5/ 65 درصد و در گروه کنترل به ترتیب 7/ 60، 4/ 31 و 2/ 35 درصد کاهش یافتند. اختلاف معنی داری در درصد کاهش نمره افسردگی در طی فاز اول (p=0.02)، کل دوره پژوهش (p=0.004) و درصد کاهش نمره اضطراب در کل دوره پژوهش (p=0.005) بین دو گروه مشاهده شد.
نتیجه گیری
انجام تکنیک های تن آرامی موجب کاهش نمره اضطراب و افسردگی و نیز حجم ادم در بیماران دارای ادم لنفاوی می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1421652 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!