بررسی کارایی فیلتر غشایی در حذف 1و2 دی کلرو اتان از پساب صنعتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ماده شیمیایی 1و2 دی کلرواتان یا اتیلن دی کلراید (EDC) از جمله مواد شیمیایی تولیدی درصنایع پتروشیمی می باشد. این ماده در صنایع، مصارف عمده ای دارد (از جمله در تهیه پلی ونیل کلراید). پساب واحدهای تولید 1و2 دی کلرو اتان بسیار کدر و حاوی1و2 دی کلرواتان، آب و ذرات FeCL3 می باشد. هدف از این تحقیق بررسی کارآیی فرآیند غشایی در حذف 1و2 دی کلرواتان از پساب واحد پتروشیمی می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه در مقیاس پایلوت و بر روی پساب واحد 1و2 دی کلرواتان پتروشیمی آبادان انجام گرفت. با توجه به وجود ذرات FeCL3 در پساب و برای جلوگیری از صدمه به غشا نانو فیلتراسیون (NF)، یک پایلوت آزمایشگاهی میکروفیلتراسیون (MF) بعنوان مرحله پیش تصفیه فرآیند طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. پساب این واحد بعنوان خوراک واحد نانو فیلتراسیون در نظر گرفته شد. آزمایشها بر روی نمونه های فاضلاب خام ورودی به سیستم میکروفیلتراسیون، پساب سیستم میکروفیلتراسیون و پساب سیستم نانوفیلتراسیون انجام گرفت. پارامترهای مورد آزمایش شامل کدورت، TDS، COD، غلظت 1و2 دی کلرواتان و pH بوده است. همچنین در مرحله نهائی فرآیند جداسازی غشایی NF جهت جداسازی1و2 دی کلرواتان از آب نیز مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
میزان حذف کدورت و ذرات آهن در واحد میکروفیلتراسیون به ترتیب برابر 5/97% و 98% حاصل شد. غلظت 1 و 2 دی کلرواتان در فاضلاب خام بین ppm 2000 تا 3000 اندازه گیری شد و پس از دو مرحله جداسازی غشائی توسط میکروفیلتراسیون (MF) و نانوفیلتراسیون (NF)، میزان بالای حذف معادل 7/96% حاصل گردید. با آزمایشهای انجام شده با آب حاوی 1 و 2 دی کلرواتان مشاهده گردید که آب بصورت فاز نفوذ کرده و 1 و2 دی کلرواتان در فاز پسماند جدا می گردد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد فرایند میکروفیلتراسیون برای حذف کدورت و حذف ذرات کلوئیدی کلرور فریک به عنوان روش پیش تصفیه برای این گونه پسابها مناسب می باشد. همچنین روش فیلتراسیون غشائی کارائی بالا برای جداسازی، حذف و بازیابی از فاضلاب دارد. همچنین می توان پیش بینی نمود، با توجه به امکان حذف EDC در غلظت های پائین در سیستم های تصفیه بیولوژیکی هوازی، باقیمانده EDC در پساب واحدهای غشائی را می توان در این گونه سیستم ها مورد تصفیه قرار داد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1423324 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!