بررسی ارتباط سطح CRP با PPROM و طول دهانه رحم در خانم های باردار مراجعه کننده به درمانگاه prenatal بیمارستان دکتر شریعتی تهران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
PPROM (Preterm premature rupture of membranes) به صورت پارگی پرده های جنینی قبل از شروع زایمان و قبل از هفته ی 37 بارداری تعریف می شود. PPROM با عوارض مادری و جنینی بسیاری همراه است که یکی از دلایل اصلی آن، عفونت می باشد. این عفونت در اوایل حاملگی می تواند باعث تغییرات طول دهانه ی رحم شود. از آنجا که سطح CRP به دنبال عفونت و التهاب در خون افزایش می یابد، هدف از این مطالعه بررسی ارتباط سطح CRP مادر به عنوان یک شاخص عفونت با طول دهانه ی رحم و بروز PPROM می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه ی توصیفی، 418 خانم باردار تک قلو که به درمانگاه پره ناتال بیمارستان شریعتی تهران مراجعه کرده بودند، در هفته های 6 تا 20 بارداری، سطح سرمی CRP آنها بر حسب mg/dl اندازه گیری و طول دهانه ی رحم آنها (بر حسب mm) بین هفته های 14 الی 20 بارداری با سونوگرافی واژینال تعیین شد. در این مطالعه، ارتباط بین سطح سرمی CRP با بروز PPROM و طول دهانه ی رحم با آزمون T-Test مورد قضاوت آماری قرار گرفت.
یافته ها
از 418 خانم باردار، 11 نفر (6/2درصد) دچار PPROM شدند که سطح سرمی CRP آنها mg/dl 8/2 ± 5/22 بود و 407 نفر باقیمانده که دچار PPROM نشدند، سطح سرمی CRP آنها mg/dl 5/4 ± 73/8 بود. در این مطالعه بین سطح سرمی CRP مادر در هفته های 6 تا 20 بارداری با بروز PPROM، ارتباط معنادار وجود داشت (000/0 P<). همچنین سطح سرمی CRP در افرادی که طول دهانه ی رحم 25 میلی متر یا کمتر داشتند، mg/dl 8/4 ± 21 و در افرادی که طول دهانه ی رحم بیشتر از 25 میلی متر داشتند، mg/dl 2/4 ± 5/8 بود. در این مطالعه، بین سطح سرمی CRP مادر در 20 هفته ی اول بارداری با طول دهانه ی رحم 25 میلی متر یا کمتر در 20 هفته ی اول بارداری، ارتباط معناداری وجود داشت (000/0 P<).
نتیجه گیری
به نظر می رسد سطح سرمی CRP با بروز PPROM و طول دهانه ی رحم، ارتباط داشته باشد و سطح CRP به عنوان شاخص التهاب و عفونت در افراد دچار PPROM و در افرادی که طول دهانه ی رحم 25 میلی متر و کمتر دارند، بیشتر باشد. جهت بررسی بیشتر این ارتباط، انجام مطالعه ی کوهورت توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 4
لینک کوتاه:
magiran.com/p1441167 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!