بررسی مقدار یون نیکل آزاد شده از دستگاه ارتودنسی شبیه سازی شده برای بیماران ارتوگناتیک در بزاق مصنوعی و مقایسه آن با سطح ایمن نیکل

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در درمان های ارتودنسی، آلیاژهای فلزی مختلفی استفاده میشوند، که برای مدت طولانی در تماس با بافت های دهان قرار می گیرند. خصوصیت میکروبی و آنزیمی محیط دهان، شرایط مناسبی را برای خوردگی فلزات تامین می نماید و باعث آزادسازی عناصری مانند نیکل، کروم، مس و نقره از سیم ها، بندها و براکت های ارتودنسی می گردد. هدف از این تحقیق، اندازه گیری میزان یون نیکل آزاد شده از دستگاه ارتودنسی شبیه سازی شده در بیماران ارتوگناتیک در بزاق مصنوعی و مقایسه این میزان با سطح ایمن نیکل است.
مواد و روش ها
در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 60 دستگاه ارتودنسی شبیه سازی شده معادل با یک چهارم فکی در 3 نوع متفاوت (گروه های20 تایی) مورد بررسی قرار گرفتند. 3 گروه به ترتیب بعد 3،6 و 2 ماه از نظر میزان یون نیکل آزاد در بزاق مصنوعی به روش جذب اتمی با دستگاه اسپکتروفوتومتری اندازه گیری شدند و سپس میزان نیکل برای کل دهان در هر یک از سه گروه محاسبه و با میزان ایمن نیکل مقایسه شد. آنالیز آماری با آزمون One sample t-test انجام شد.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار میزان یون نیکل محاسبه شده برای کل دهان در گروه اول 45/ 533±1198، در گروه دوم 40/ 390±5 /825 و در گروه سوم 47/ 455±5/ 1290 میکروگرم بر پیکولیتر بود. میانگین نیکل آزاد شده در هر سه گروه از آستانه ایمن 2500 کمتر بود و این اختلاف از نظر آماری معنی دار شد (001/ 0>p).
نتیجه گیری
مقدار یون نیکل آزاد شده و محاسبه شده برای کل دهان در هر گروه کمتر از حد سمی آن بود که پیشنهاد کننده کاربرد ایمن دستگاه های فوق می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
455 تا 466
لینک کوتاه:
magiran.com/p1444765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!