بررسی مقایسه ای انگیزه شغلی کارکنان ستادی و عملیاتی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال 92

پیام:
چکیده:
مقدمه
مدیران با شناخت و پیش بینی انگیزه ها و نیازهای واقعی کارکنان می توانند به ارضای نیازها و انگیزه های آنان پاسخ دهند. مطالعه حاضر به منظور مقایسه انگیزش شغلی کارکنان ستادی و عملیاتی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت.
روش
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بود که در سال 1392 انجام شد. نمونه پژوهش کلیه کارکنان ستادی و عملیاتی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان مشتمل بر 150 نفر که به روش سرشماری انتخاب گردیدند، بود. ابزار تحقیق پرسشنامه ای روا و پایا با ضریب آلفای کرونباخ 92/0، مشتمل بر 31 سوال (5حیطه عوامل روانی با 7 سوال و حداکثر امتیاز 35، عوامل رفاهی با 6 سوال و حداکثر امتیاز30، عوامل آموزشی با 8 سوال و حداکثر امتیاز 40، عوامل مالی و عوامل اداری به ترتیب با 3 و حداکثر امتیاز 15و 2 سوال با حدکثر امتیاز 10) که حداکثر نمره اکتسابی کل 155 بود. داده ها در سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از آزمون های nova، t-test، مجذور کای، ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون پپرسون با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 19 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در کارکنان ستادی میانگین عوامل روانی 07/20، رفاهی 63/16، آموزشی 33/25، مالی 34/6 و اداری 16/8 و در کارکنان عملیاتی میانگین عوامل روانی 34/20، رفاهی 55/16، آموزشی 33/25، مالی 51/6 و اداری 39/8 بودند. کارکنان در سطح متوسط انگیزش شغلی قرار داشتند. رابطه معنی داری بین انگیزش شغلی و خصوصیات جمعیت شناختی در کارکنان عملیاتی و ستادی وجود نداشت.
نتیجه گیری
کارکنان ستادی و عملیاتی مورد مطالعه از اولویت های انگیزشی یکسانی برخوردار بودند. به نظر می رسد که بهتر است عوامل روانی، آموزشی و رفاهی جهت ایجاد رضایت مندی و انگیزش کارکنان و نهایتا عملکرد بهترآنها در اولویت های مورد نظر مدیران قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
61
لینک کوتاه:
magiran.com/p1445527 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!