اثرات عصاره اکدایستروئیدی گیاه Silene aucheriana و هالوفنوزاید در کنترل موریانه Isoptera: Rhinotermitidae).sp Reticulitermes) در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
امروزه ترکیبات اکدایستروئیدی، از جمله فیتو اکدایستروئید ها و آنالوگ های اکدایسون، به دلیل توانایی کنترل آفات مورد توجه قرار گرفته اند. آگونیست های هورمون پوست اندازی با اختلال در پوست اندازی باعث مرگ زودرس آفت می شوند و برای موجودات غیرهدف، ایمن اند. هدف از این مطالعه بررسی اثرهای ترکیبات اکدایستروئیدی موجود در گیاه سیلن ایرانی Silene aucheriana در مقایسه با آفت کش هالوفنوزاید5 روی موریانه. sp Reticulitermesو محاسبه مقادیر LT50 وLT90 ترکیبات ذکرشده روی موریانه Reticulitermes sp. در قالب آزمون های انتخابی و غیر انتخابی است. تجزیه و تحلیل داده ها به روش پروبیت نشان داد که با افزایش غلظت، زمان مرگ و میر (LT50 و LT90) کاهش یافت. درصد مرگ و میر محاسبه شده در غلظت های 1000، 2500، 5000 و 10000 پی پی ام هالوفنوزاید در آزمون انتخابی به ترتیب 54، 60، 76 و 80 درصد و برای عصاره گیاه S. aucheriana در غلظت های 5، 10، 20 و 40 درصد به ترتیب 58، 68، 75 و 89 درصد بود. این ترکیبات (هالوفنوزاید و عصاره سیلن) سبب ایجاد بدشکلی و اختلال در پوست اندازی در موریانه Reticulitermes sp. شد. نتایج نشان داد که این ترکیبات (هالوفنوزاید و عصاره سیلن) می توانند راه حل مناسبی برای کنترل موریانه Reticulitermes sp. باشند. بنابر این برای کنترل موریانه ها لازم است مطالعات جامعی روی ترکیبات اکدایستروئیدی انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1447360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!