نیازسنجی آموزشی مربیان بهداشت از دیدگاه مربیان و مدیران مدارس شهرستان کوهدشت

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش یکی از اقدامات راهبردی توسعه منابع انسانی است. هدف از آموزش بهبود نتایج عملکردی و افزایش دانش، مهارت و نگرش کارکنان است. از طرفی تناسب آموزش های سازمانی با نیازهای کارکنان خود زمینه ساز پرورش و تعالی ظرفیت های بالقوه کارکنان و نیز اثربخشی و بهبود عملکرد کارکنان می باشد. هدف این پژوهش نیازسنجی آموزشی مربیان بهداشت شهرستان کوهدشت از دیدگاه مدیران و خود آنان بود.
روش و
مواد
این پژوهش از نوع توصیفی-کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مربیان بهداشت ومدیران مدارس متوسطه (اول و دوم)، شهرستان کوهدشت شامل70 نفر (26 نفر مربی و 44 نفر مدیر) بودند. دراین پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت استفاده شد و از روش تجزیه وتحلیل وظیفه دانش، مهارت و نگرش مورد نیاز مربیان استخراج و مورد بررسی قرار گرفت. روایی و پایایی پرسشنامه محاسبه و تایید شد. از روش های آماری توصیفی و نیز آزمون t تک متغیره،t مستقل، آزمون رتبه ای فریدمن و تحلیل واریانس برای تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
اولویت نیازهای آموزشی مربیان از دیدگاه مربیان بهداشت در زمینه های مهارت های زندگی، آموزش مراقبت های جنسی (به دختران/پسران) و بیماری های عفونی شایع در نوجونان و جوانان بود. از دیدگاه مدیران، این اولویت ها شامل نیاز به آموزش در زمینه های دانش مربوط به اطلاعات دارویی و عوارض احتمالی آنها، راه های پیشگیری از اعتیاد نوجوانان و جوانان به مصرف مواد مخدر و در زمینه مهارت های زندگی بود. در زمینه نگرش میزان نیاز آموزشی مربیان از نظر مدیران بیشتر از نیاز آموزشی مربیان از نظر خودشان بود. میزان نیاز آموزشی مربیان مرد بیشتر از زن بود.
نتیجه گیری
نتایج در بعضی از گویه ها، نشان دهنده تفاوت معنی دار آماری بین سطح موجود و مطلوب دانش، مهارت و نگرش مربیان می باشد. بنا براین در مقام متخصصان، تربیت و بهسازی منابع انسانی جهت اثربخشی آموزش های سازمانی توجه به نیاز آموزشی کارکنان و مشارکت آنان در فرایند نیازسنجی مثمر ثمر خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1450941 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!