اثربخشی درمان گروهی پذیرش وتعهد بر افسردگی و تصویربدنی در زنان مبتلا به چاقی

پیام:
چکیده:
مقدمه
چاقی سبب ایجاد نگرش منفی، فشار روانی و همچنین افزایش خطر اختلالات روانی می شود.در سراسر جهان افسردگی مشکل جدی و ناتوان کننده درسلامت عمومی با شیوع بسیار بالا می باشد. از دیدگاه درمان پذیرش و تعهد (ACT) اختلالات روانشناختی ناشی از عدم انعطاف پذیری روان شناختی است. لذا این پژوهش باهدف بررسی اثربخشی درمان گروهی پذیرش و تعهد در بهبود افسردگی و تصویربدنی زنان مبتلا به چاقی انجام شد.
روش
روش شبه آزمایشی و از نوع پس آزمون، پیش آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه زنان مبتلا به چاقی دارای نشانه های افسردگی و تصویربدنی نا مطلوب که در سال 1393 به کلینیک های تغذیه و باشگاه های ورزشی در شرق تهران مراجعه کرده اند. نمونه پژوهش 30نفر از زنان مبتلا به چاقی دارای نشانه های افسردگی و تصویربدنی نامطلوب بودند که از طریق روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. 15نفر در گروه آزمایش و 15 نفردر گروه کنترل قرار گرفتند، بیماران گروه آزمایش تحت درمان پذیرش وتعهد در جلسات گروهی، هفته ایی یک جلسه به مدت 2ماه و 8 جلسه قرارگرفتندو بیماران گروه کنترل تحت هیچ مداخله ایی قرار نگرفتند. بیماران در جلسه ی اول و آخر با پرسشنامه افسردگی بک و تصویر بدنی فیشرمورد سنجش قرار گرفتند. جهت توصیف داده ها از شاخص های توصیفی مانند فراوانی، انحراف استاندارد واریانس، و برای تجزیه و تحلیل آماری آنها از آزمون t برای مقایسه دو گروه مستقل استفاده گردید.
یافته ها
نتایج، کاهش معناداری در نمرات افسردگی (p<0/01) و افزایش معناداری در نمرات تصویر بدنی(p=0/001) بیماران گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که درمان گروهی پذیرش و تعهد در زنان مبتلا به چاقی موجب کاهش افسردگی و افزایش ادراک از تصویربدنی گردید، لذا استفاده از این رویکرد درمانی در زنان مبتلا به چاقی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1450946 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!