عوامل موثر بر گرایش جوانان به جرم

پیام:
چکیده:
گرایش جوانان به ارتکاب جرم اگر چه پدیده نوظهوری نیست اما طی سال های اخیر رویدادهایی با موضوع جرایم جوانان، بازتاب های متفاوت و نگران کننده ای در جامعه وآینده نظام اجتماعی به وجود آمده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی وشناسایی عوامل موثر بر گرایش جوانان به جرم انجام شده است. این پژوهش ازنظر روش توصیفی- تحلیلی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق را کلیه کارشناسان حوزه های قضایی، انتظامی، اجتماعی و.. . تشکیل می دهندکه به روش نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 145 نفر انتخاب ومورد ارزیابی قرار گرفته اند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسش نامه محقق ساخته بوده است. نتایج این پژوهش نشان داد که مولفه های شناسایی شده(از هم پاشید گی هنجارها، عدم تحقق اهداف با استفاده از مقررات، الگو های رفتاری نامناسب، احساس محرومیت نسبی و.. .) با95درصد اطمینان در گرایش جوانان به جرم موثرند. کارشناسان و صاحب نظران دلایل متفاوت و متنوعی را برای به وجود آمدن این وضعیت بیان کرده اند که هر یک به جای خود جای تامل و توجه دارند، با این همه، برخی از این عوامل بیشتر مورد تاکید و توجه قرار گرفته است. این تحقیق به منظور اثبات فرضیه ای دال بر وجود رابطه بین، گرایش جوانان به جرایم با برخی از عوامل عمده از جمله: ازهم پاشیدگی هنجارها، عدم تحقق اهداف با استفاده از مقدورات، الگوهای رفتاری نا مناسب، احساس محرومیت نسبی، آموزش در سطح پایین، محیط اجتماعی نامناسب، ارتباطات فرهنگی و تحول فرهنگی مداوم و شرایط اقتصادی ناسالم از منظر مقامات و کارشناسان دینی، قضایی، انتظامی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان البرز (7965/ 0ضریب پایایی)، بین آنها توزیع شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته است. نتایج به دست آمده نشان می دهد، با عنایت به فرضیه های تحقیق و با توجه به نمونه ی موجود و آزمون های انجام شده، بین عوامل هشت گانه فوق با گرایش جوانان به جرم رابطه وجود دارد و فرضیه های تحقیق با میانگین81/ 94% به اثبات رسیده است. ضمنا با عنایت به نتایج تحقیق میزان تاثیر عوامل فوق اولویت بندی نیز شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1452657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!