مدلی ساده برای شبیه سازی رشد، نمو و عملکرد گیاه باقلا در استان گلستان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
باقلا یکی از مهمترین بقولات دانه ای در دنیا به شمار می رود. باتوجه به افزایش جمعیت دنیا و کاهش دسترسی به سایر منابع پروتئینی، تقاضا برای این گیاه رو به افزایش است. مدل ابزاری است که ما را در تفسیر و درک دنیایی که در آن زندگی می کنیم، یاری می کند. دانشمندان و مهندسین، از انواع مدل ها به عنوان ابزاری برای درک پدیده های مورد مطالعه استفاده می کنند. مدل ریاضی، معادله یا مجموعه ای از معادلات است که رفتار هر سیستم را به طور کمی توصیف می کند. پیش بینی دقیق فنولوژی گیاهان زراعی از ویژگی های ضروری مدل های شبیه سازی به شمار می رود. تولید و تسهیم ماده خشک در مدل های شبیه سازی گیاهان زراعی تا حد زیادی به وسیله زمان بندی مراحل نمو تنظیم می شود. برای پیش بینی رشد و عملکرد لازم است که زیرمدل های مربوط به فنولوژی، تولید و توزیع ماده خشک، تغییرات سطح برگ و موازنه آب خاک مورد مطالعه قرار گیرند. هدف از این مطالعه ساخت و ارزیابی یک مدل ساده رشد و عملکرد باقلا برای استفاده در تجزیه و تحلیل اثرات عوامل آب و هوایی، خاک، مدیریت زراعی و ویژگی های رقم زراعی بر عملکرد باقلا در شرایط گرگان بود.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر، برای پیش بینی عملکرد باقلا در شرایط گرگان، پارامترهای زیرمدل های مذکور با استفاده از داده های مربوط به تاریخ های کاشت مختلف و داده های مربوط به سایر پژوهشگران در نقاط مختلف دنیا برآورد گردید. با استفاده از مدل رشد و عملکرد، تغییرات روزانه مربوط به فنولوژی، ماده خشک، سطح برگ و موازنه آب خاک از طریق آمار روزانه هواشناسی (دمای حداقل، دمای حداکثر، مقدار تابش و میزان بارندگی) محاسبه شد و سپس عملکرد در پایان فصل رشد پیش بینی گردید. زیر برنامه موازنه آب خاک نیز برای شبیه سازی تغییرات آب خاک و تعیین شدت تنش در مدل گنجاده شده است. همچنین عملکرد شبیه سازی شده بر اساس پارامترهای به دست آمده و عملکرد مشاهده شده با یکدیگر مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
یافته ها
عملکرد مشاهده شده در این مطالعه حدود 2500 تا 4520 کیلوگرم در هکتار با میانگین 3422 کیلوگرم در هکتار بود؛ در حالی که دامنه تغییرات عملکرد پیش بینی شده 2820 تا 3950 کیلوگرم در هکتار با میانگین 3478 کیلوگرم در هکتار بود. در این مطالعه همه نقاط در محدوده 85% از خط 1:1 قرار گرفتند. مقدار R2 برای مدل 67% برآورد شد. همچنین جذر میانگین مربعات انحرافات برابر 521 کیلوگرم در هکتار و ضریب تغییرات برابر 9/3% به دست آمد. برای ارزیابی مدل و مقایسه آن با واقعیت از برخی آماره ها استفاده شد. این آماره ها مبتنی بر اختلاف مقادیر شبیه سازی شده و اندازه گیری شده و آماره ها مبتنی بر همبستگی آن ها است.
نتیجه گیری
بنابراین، نتیجه گیری شد که مدل می تواند برای پیش بینی عملکرد باقلا در شرایط گرگان از دقت مناسبی برخوردار باشد. بدیهی است که مدل ها زمانی موثر واقع می شوند که با تحلیل شرایط فیزیولوژیک و اکولوژیک و با آزمایش ها و اندازه گیری های تجربی از سیستم به کار گرفته شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1454721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!