بررسی باورهای بهداشتی زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهرستان بناب نسبت به روش های غربالگری سرطان پستان در سال 1393

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تشخیص زودرس سرطان پستان تاثیر به سزایی در کاهش مرگ و میر و افزایش کیفیت زندگی زنان خواهد داشت. با توجه به نقش مهم باورها در عملکرد زنان برای آموزش و تشویق آنان به انجام غربالگری ابتدا باید باورهای بهداشتی آنان را شناخت.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی 250 زن در سنین باروری مراجعه کننده به مراکز بهداشتی بناب با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و باورهای بهداشتی آنان در مورد روش های غربالگری سرطان پستان بر اساس مدل بهداشتی Champion مورد بررسی قرار گرفت و اطلاعات حاصله با آمار توصیفی، آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
بر اساس نتایج پژوهش، 8/76% شرکت کنندگان در زمینه فواید ماموگرافی و 4/66% شرکت کنندگان در زمینه فواید معاینات بالینی باور بهداشتی خوب داشتند. در زمینه باورهای بهداشتی در مورد خود کارآمدی خود آزمایی پستان 2/65% از شرکت کنندگان باور بهداشتی ضعیفی داشتند. 94% شرکت کنندگان معتقد بودند انجام ماموگرافی احتمال مرگ ناشی از سرطان پستان را کاهش می دهد.
نتیجه گیری
با وجود باورهای بهداشتی خوب در برخی زمینه ها میزان انجام غربالگری های سرطان پستان کم است، بنابراین توصیه می شود عواملی را که در افزایش پذیرش روش های غربالگری سرطان پستان نقش دارند، شناسایی و از این عوامل برای تشویق زنان در جهت انجام غربالگری استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
575
لینک کوتاه:
magiran.com/p1456491 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!