بررسی شیوع سردرد های حاد و رعدآسا و علل مرتبط با آن در بیمارستان توحید سنندج در سال93-92

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سردرد یکی از شایع ترین علل مراجعه بیماران به پزشکان می باشد و اغلب افراد جامعه حداقل یک بار حمله سردرد شدید را در طول عمر خود تجربه کرده اند. این مطالعه با هدف شناخت میزان شیوع سردرد های برق آسا و علل آن در سنندج صورت گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، تمامی بیماران با شک به سردرد های حاد و ناگهانی در طی سالهای 1393-1392 که در اورژانس بیمارستان توحید سنندج بستری شده بودند، با روش سرشماری بررسی شدند. پس از جمع آوری داده ها از پرونده بیماران و نیز پرسشنامه با استفاده از آمارهای توصیفی، توصیف داده ها انجام شد. با استفاده از نرم افزار SPSS و تستهای آماری تی، کای دو، فیشر و رگرسیون لجستیک تحلیل انجام گردید.
یافته ها
از نظر محل سردرد، تعداد 43 نفر (1/ 36%) سردرد در ناحیه فرونتال و 24 نفر (2/ 20%) سردرد در تمام سر داشتند. تعداد 58 نفر (7/ 48%) بطورکلی دارای ضایعه فضاگیر مغزی بودند. تعداد 47 (5/ 39%) نفر دارای سردرد رعدآسا بودند. در کل افراد دارای سردرد شدید، تعداد 30 نفر (2/ 25%) خونریزی زیر عنکبوتیه (SAH) داشتند که شیوع آن در گروه دارای سردرد رعدآسا بالا بود (4/ 57%). نتیجه رگرسیون لجستیک نشان داد که شروع سردرد زیر یک هفته شانس داشتن ضایعه مغزی را 657/11 برابر (027/ 0=p)، تشدید سردرد با سرفه یا عطسه حدود 42 برابر (006/ 0=p) و عدم وجود سابقه قبلی سردرد نیز شانس داشتن ضایعه را حدود 6/ 5 برابر بیشتر خواهد کرد (052/ 0=p).
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه، شروع سردرد زیر یک هفته و تشدید سردرد با سرفه، عطسه و عدم وجود سابقه قبلی، با شانس بیشتر ضایعه فضاگیرمغزی (منظور: تومور، خونریزی تحت عنکبوتیه و پارانشیمال و...) همراهند. SAH و مننژیت به ترتیب دو علت عمده سردرد رعدآسا بودند. برغم بسیاری مطالعات که میگرن را شایعترین علت سردرد رعدآسا میدانند، در بخش اورژانس خونریزی های اینتراکرانیال شامل: SAH و ICH، مجموعا علت شایعتری بودند. لذا بیماران با سردرد رعدآسا باید مورد توجه بیشتر برای علت زمینه ای قرار بگیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1471222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!