بررسی سطح سرمی ویتامین D و عوامل موثر بر آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1394

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کمبود ویتامین D از مشکلات شایع در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد. وضعیت ویتامین D سرم در جوامع مختلف کاملا متفاوت است که به علت تنوع عوامل موثر در آن شامل تماس با نور آفتاب و دریافت آن از طریق مواد غذایی است. هدف از این مطالعه تعیین سطح سرمی ویتامین D و عوامل موثر بر آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 171 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند. پرسشنامه ای شامل مشخصات دموگرافیک، سابقه بیماری ها و مصرف دارو، دریافت ویتامین D از راه مواد غذایی، نوع پوشش و تماس با نور آفتاب، توسط تمام افراد مورد پژوهش تکمیل گردید.جهت بررسی سطح سرمی ویتامین D، سرم خون نمونه های پژوهش گرفته شد. همچنین قدو وزن آنها به روش استاندارد اندازه گیری شد.داده ها به کمک آزمونهای آماری مجذور کای، آنالیز واریانس، تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و تست دقیق فیشر تحلیل شدند.
یافته ها
از کل افراد مورد پژوهش 2/ 46 درصد مرد و8/ 53 درصد زن بودند. میانگین سطح ویتامین D سرم واحدهای مورد پژوهشnmol/l 7/02 ±کمبود ویتامین D براساس معیار nmol/l 30 ≥ 25 OHD در افراد مورد پژوهش معادل 5/96 درصد (5/ 97 در صد در مردان و 7/ 95 در صد در زنان) بود. نتایج ارتباط معنا داری بین شاخص توده بدن، دریافت ویتامین D از راه مواد غذایی، تماس با نور آفتاب ونوع پوشش با وضعیت ویتامین D افراد مورد پژوهش را نشان نداد (P > 0/05).
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای کمبود ویتامین D در جمعیت مورد مطالعه، انجام مداخلات پیشگیری کننده و درمانی و انجام برنامه های آموزشی ضروری بنظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1471223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!