تعیین نیازهای سرمایی و گرمایی قلمه های انگور و تغییر کربوهیدرات و هورمون ها در دوره سرمادهی

پیام:
چکیده:
این پژوهش به منظور تعیین نیاز سرمایی و گرمایی انگور رقم های رطبی، سیاه شیراز و یاقوتی انجام شد. همچنین تغییر کربوهیدرات ها و هورمون های درونی در رقم یاقوتی سیاه در دوره سرمادهی بررسی شد. بدین منظور، قلمه های یک اندازه (30 سانتی متر) بی درنگ پس از خزان برگ ها در پاییز جمع آوری شدند. سرمادهی شامل 0 (شاهد)، 100، 200، 300، 400 و 500 ساعت در دمای 2 درجه سلسیوس بودند. سپس، قلمه ها در آب مقطر و در شرایط دمای اتاق و نور ممتد قرار گرفتند. درصد شکوفایی جوانه، تعداد روز تا شکوفایی اولین جوانه و 50 درصد جوانه ها، میزان نشاسته، کربوهیدرات های محلول، جیبرلین، سایتوکینین، اکسین و اسید آبسیزیک در بافت های جوانه، گره و میان گره اندازه گیری شدند. نتایج نشان داد که بالاترین درصد شکوفایی جوانه و کوتاه ترین زمان تا شکوفایی50 درصد جوانه ها در رقم های سیاه شیراز، رطبی و یاقوتی به ترتیب در تیمارهای 500، 400 و400 ساعت سرمادهی بود. در هر 3 رقم، بالاترین میزان نشاسته در تیمار های بدون سرمادهی بود و با سرمادهی میزان نشاسته کاهش و کربوهیدرات محلول افزایش یافت. میزان جیبرلین، سایتوکینین و اکسین با اعمال تیمار های سرمادهی، افزایش و آبسیزیک اسید کاهش یافت. در نتیجه نیاز سرمایی رقم های یاقوتی، رطبی و سیاه شیراز به ترتیب400، 400 و 500 ساعت و نیاز گرمایی4320،5472 و 8064 درجه ساعت (GDH) تعیین شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
345 تا 356
لینک کوتاه:
magiran.com/p1480434 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!