اثرات دود قلیان و استرس بی حرکتی بر میزان فعالیت آنزیم های آلکالین فسفاتاز و کراتین کیناز سرمی در موش های صحرائی ماده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مطالعات نشان می دهند که بین فعالیت برخی آنزیم ها و سبک زندگی ارتباطاتی وجود دارد. هدف این مطالعه تعیین اثرات دود قلیان و استرس بی حرکتی بر میزان فعالیت آلکالین فسفاتاز و کراتین کیناز سرمی در موش های صحرائی ماده می باشد.
روش کار
این تحقیق، یک تحقیق تجربی- آزمایشگاهی بود. موش های صحرائی ماده نژاد ویستار به گروه های 7 سری شاهد، دریافت کننده دود قلیان، تحت بی حرکتی، دریافت کننده دود قلیان و بی حرکتی تقسیم شدند. دود تنباکو 10 بار طی دوره های 10 دقیقه ای و 5 دقیقه استراحت بینشان و بی حرکتی مزمن طی دو نوبت 2 ساعته روزانه انجام شد. پس از 7 هفته، نمونه های خونی تهیه و فعالیت آنزیم ها در سرم با اسپکتروفتومتری اندازه گیری شد. داده ها توسط آنالیز واریانس یک طرفه بین گروه ها مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها
فعالیت سرمی کراتین کیناز و آلکالین فسفاتاز در موش های تحت بی حرکتی دریافت کننده دود قلیان نسبت به گروه دریافت کننده دود قلیان یا گروه تحت بی حرکتی، به طور معناداری بیشتر بود (مقادیر p به ترتیب 012/0، 009/0، 047/0 و 046/0) که نشان دهنده اثر هم افزایی این دو عامل بر سطح آنزیم ها می باشد. علاوه بر این، فعالیت این آنزیم ها در موش های دریافت کننده دود قلیان نسبت به گروه تحت بی حرکتی بیشتر بود (مقادیر p به ترتیب برابر با 031/0 و 048/0).
نتیجه گیری
این تحقیق نشان داد که شیوع مصرف قلیان و بی حرکتی در ایران، خطری جدی برای سلامتی افراد محسوب می شود. ضرورت کنترل این عوامل و اطلاع رسانی علمی بیشتر در راستای تامین سلامت افراد جامعه، امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p1484460 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!