بررسی قابلیت های سیستم تصویربردای حرارتی در شناسایی برخی از توده های بافت پستان

پیام:
چکیده:
مقدمه
دمای بدن انسان می تواند شاخصی طبیعی برای تشخیص برخی از بیماری ها باشد. تصویر برداری حرارتی (ترموگرافی) با استفاده از روش مادون قرمز شیوه ای سریع، غیرتهاجمی، بدون تماس و انعطاف پذیربرای نظارت بر درجه حرارت بدن انسان می باشد. هدف مطالعه حاضر تعیین ارزش تشخیصی تصویربرداری حرارتی در شناسایی برخی از بیماری های بافت پستان می باشد.
روش بررسی
نوع مطالعه به صورت بررسی مقطعی می باشد، که با استفاده از دوربین مادون قرمز غیرتماسیINFREC R500 قابلیت های روش ترموگرافی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. مطالعات بر روی 60 نفر از افراد مشکوک به بیماری های بافت پستان مراجعه کننده به مرکز تصویربرداری امام خمینی انجام شده و اطلاعات حاصل از پرسشنامه ها، معاینات کلینیکی انجام شده، نتایج تشخیصی برآورده شده از تصاویر سونوگرافی و بیوپسی وترموگرافی آنها با یکدیگر، زیر نظر متخصصین مربوطه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
پس از آنالیز نتایج مشخص گردید که روش ترموگرافی با استفاده از تکنیک عدم تقارن و عدم وجود عارضه پستان تخلیه شده بواسطه سرطان قبلی در شناسایی هیپواکو، و توده کیستیک، مفید بوده است و دارای دقت شناسایی عدم تقارن به ترتیب 89/91% و 30/92% و همچنین دارای دقت شناسایی مکان دقیق آنها به ترتیب 53/61% و 75% می باشد، و در شناسایی توده هتروژن، فیبروآدنوما، توده اینترادکتال موثر است اما در شناسایی ایزواکو و توده کلسفیه ناتوان است.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیق و همچنین بی خطر بودن روش ترموگرافی به جهت عدم پرتودهی به بیمار، ارزان بودن و تشخیص نسبتا مناسب آن در بیماری های مرتبط با بافت پستان جهت غربالگری اولیه و مکمل روش های تشخیصی سودمند است.
زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p1488035 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!