مطالعه نگرش دانشجویان در مورد میزان رواج شبهات دینی در بین جوانان

پیام:
چکیده:
رواج شبهات دینی در میان افراد مختلف و بویژه دانشجویان و جوانان در سالیان اخیر به یک مساله مهم و نگران کننده تبدیل شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف مطالعه میزان رواج شبهات دینی در بین دانشجویان دانشگاه یزد و دانشگاه آزاد اسلامی یزد انجام شده است. در این پژوهش، از روش پیمایش استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و دانشگاه سراسری یزد در سال تحصیلی 1394-1393 تشکیل می دادند که تعداد آنها در مجموع 29630 نفر بودند. حجم نمونه دانشجویان با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شد. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه بوده است. اعتبار پرسشنامه با روش اعتبار محتوایی محرز گردید و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و با توجه به اینکه میزان آلفا برای همه سازه ها از 7/0 بیشتر شده بود نشانگر همبستگی درونی گویه ها و بالابودن پایایی ابزار پژوهش بود. یافته ها نشان داد میزان رواج شبهات دینی جوانان در مورد صفات خدا، درباره امام زمان (ع) و بحث مهدویت و درباره حقوق زن در اسلام و همچنین مذهب تشیع و دستورات فقهی، بیشتر از متوسط بود. همچنین میزان رواج شبهات دینی جوانان درباره قرآن و روایات، درباره پیامبر اسلام (ص) و درباره ائمه (س) در حد متوسط بود. بین میانگین میزان شبهات دینی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد و دانشگاه یزد و در بین دانشجویان مرد و زن، تفاوت معنی داری وجود نداشت. بیشترین شبهه ها در زمینه مذهب تشیع و دستورات فقهی، حقوق زن در اسلام و درباره امام زمان (ع) و بحث مهدویت بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1493905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!