بررسی تفاوت تست های آلبومین و C-Reactive Proteinو پلاکت در بیماران مراجعه کننده به بخش آندوسکوپی بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان با مشکلات گوارشی

چکیده:
زمینه و هدف
سرطان های دستگاه گوارش فوقانی به عنوان یک مشکل سلامت جهانی محسوب می شود و سرطان معده چهارمین بیماری بدخیم شایع در جهان می باشد. در بیماران مبتلا به سرطان سطح پایین آلبومین و C-Reactive Proteinو پلاکت یک فاکتور پیش آگهی دهنده بد محسوب می شود، بر این اساس ما در این مطالعه بر آن شدیم تا میزان آلبومین و CRPو پلاکت را در بیماران مراجعه کننده به بخش اندوسکوپی بیمارستان ولیعصر (عج) زنجان بررسی نماییم.
روش بررسی
تعداد 308 بیمار که به صورت سریال از زمان شروع مطالعه (92-91) جهت اندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی به واحد اندوسکوپی بیمارستان ولیعصر زنجان مراجعه کرده بودند، وارد مطالعه شدند. طی انجام اندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی از بیمارانی که دارای هر نوع ضایعه غیر طبیعی بودند، بیوپسی گرفته و پاتولوژی آن ها پیگیری شد.
یافته ها
بیماران به سه گروه کلی نرمال، گروه با ضایعات خوش خیم و گروه بدخیم تقسیم شدند و میزان پلاکت و آلبومین و BMI وCRP در آنها اندازه گیری شد. میانگین BMIدر گروه بدخیم به صورت تقریبا معناداری از دو گروه دیگر کمتر بود (051/0P=). میانگین مقدار آلبومین سرم در گروه بدخیم به صورت معنی داری کمتر از دو گروه دیگر بود (023/0P=). میانگین مقدار CRP و پلاکت در گروه بدخیم به صورت معنی داری بیشتر از دو گروه دیگر بود.
نتایج
با توجه به شیوع بالای بدخیمی های دستگاه گوارش فوقانی در ایران بررسی سطح آلبومین و CRP و پلاکت به عنوان یک فاکتور پیش آگهی دهنده در بیماران مبتلا به کانسر معده روش مفیدی جهت تشخیص و یا تعیین پروگنوز در این بیماری ها می تواند باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1501086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!