زمینه های کم فرزند طلبی و تاخیر در فرزندآوری

مورد مطالعه: زنان مشهد
چکیده:
کاهش نرخ باروری به زیر سطح جانشینی نگرانی هایی را در مورد آثار بلندمدت این کاهش در کشور برانگیخته است. یکی از دلایل این کاهش تغییر رفتار زوجین در فرزندآوری در دو دهه اخیر بوده است. مطالعه حاضر به روش کیفی و با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساخت یافته انجام شد. در این اثر تفسیرها، باورها و پنداشت های زنان مشهد در مورد تصمیمات و عملکرد های شان در مورد فرزندآوری به ویژه تمایل شان به کم فرزندی و تاخیر در فرزندآوری بررسی شد. نتایج نشان داد فرزندآوری پس از شروع زندگی مشترک مورد مذاکره زوجین قرار می گیرد. اطرافیان معمولا تلاش می کنند در تصمیمات زوجین مداخله کنند، لکن این تلاش ها کم اثر است. دغدغه های فرزندمحور (به ویژه تربیتی) و والدمحور (اقتصادی، رفاهی و محدودیت زایی) موجب کم فرزندی و تاخیر در فرزندآوری می شود. پاره ای زمینه های ذهنی و عینی از جمله وجه ارزشی یافتن کم فرزندی و تمهیدات نهادی مشوق کم فرزندی موجب ترغیب زوج ها به کم فرزندی شده است. مشارکت کنندگان در مورد اثربخشی مشوق های رسمی تردید داشتند و از برنامه ریزی مبتنی بر شرایط شخصی برای فرزندآوری دفاع می کردند. از میان مزایای فرزندآوری به خصلت معنابخشی و مزایای روانی و ابزاری فرزندان (از جمله رفع تنهایی) به ویژه در سنین کهنسالی اشاره شد. مهم ترین معایب فرزندآوری در میان زنان مورد مطالعه محدودیت تعاملات و محدودیت پیگیری رشد شخصی بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p1506792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!