بررسی و آشکارسازی اثر گرمایش جهانی بر تغییرات روند دمای خاک و برآورد آن با روش همبستگی رگرسیونی (مطالعه موردی: کرمان)

چکیده:
آشکارسازی تغییراقلیم از نظر آماری فرایندی است برای نمایان سازی تغییرات معنی داری که نتوان آن ها را به تغییرات طبیعی ربط داد. انرژی گرمایی نهفته در ژرفای خاک می تواند در آشکارسازی تغییرات اقلیمی نقش مهمی بازی کند. بنابراین، هدف این پژوهش پر کردن شکاف در داده ها، توسعه یک مجموعه از داده های دمای خاک از داده های هوا و بررسی اقلیمی تغییرات روند دمای خاک و تاثیر گرمایش جهانی بر آن می باشد. برای این پژوهش از داده های بارندگی و ابرناکی سالانه، داده های روزانه دمای هوا، و داده های دمای عمق های مختلف خاک (5، 10، 20، 30، 50 و 100 سانتی متری) در ایستگاه همدیدی (سینوپتیک) شهر کرمان، برای دوره آماری سال های 1951 تا 2009 میلادی، استفاده شد. برای بررسی روند دماها از روش های پارامتری پیرسون و تحلیل رگرسیونی و روش های ناپارامتری اسپیرمن و من کندال استفاده شد. یافته های این پژوهش بیانگر این است که روش ناپارامتری من کندال نسبت به دیگر روش ها از دقت بیشتری برخوردار است. روند میانگین دمای هوای سالانه، و روند میانگین دمای فصل های بهار، تابستان و پاییز افزایشی و بسیار معنی دار (01/0 ≥ p) است. همچنین میانگین های دمای خاک سالانه و فصل های تابستان و پاییز دارای روندی افزایشی و بسیار معنی دار (01/0 ≥ p) است. این یافته ها همچنین گویای روندی کاهشی و معنی دار (05/0 ≥ p) در ابرناکی و بارندگی ایستگاه همدیدی کرمان می باشد. از یافته های این پژوهش نتیجه گرفته می شود که روند گرمایی ایستگاه همدیدی کرمان از روند گرمایش جهانی پیروی می کند و دمای خاک نیز می تواند چنین روندی را آشکار سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1508327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!