مستندسازی گردش کار کلینیک بیماری های پستان جهاد دانشگاهی؛ ارایه راه حل های انفورماتیک برای بهینه سازی

پیام:
چکیده:
مقدمه
بهره گیری از فناوری اطلاعات در مراکز درمانی امروزه به عنوان یکی از شیوه های کارآمد بهبود فرآیندهای کاری مطرح است. طراحی کارآمد فناوری اطلاعات سلامت (HIT) برای خدمات بیمار- محور نیازمند ترسیم گردش کار از زاویه دید بیمار است. هدف از این پژوهش مستند سازی نمودار گردش کاری مرکز خدمات تخصصی بیماری های پستان در سال 1392 و تجزیه و تحلیل آن از جهت تاخیرها، ازدحام و امکان رویداد خطای انسانی در فرآیندهای کاری، است. سپس با استفاده از امکانات و خدمات فناوری اطلاعات راهکارهایی جهت بهبود فرآیندها پیشنهاد خواهد شد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی و مشاهده ای است و داده ها با استفاده از مصاحبه سیستماتیک و مشاهده پیوسته در مقطع زمانی یک هفته ای، جمع آوری شده اند. با استفاده از نتایج مصاحبه ها و مشاهدات نمودار گردش کاری فعلی مرکز رسم شده و سپس مشکلات موجود با استفاده از منابع علمی و مشاوره با متخصصین حوزه انفورماتیک پزشکی شناسایی و راه حل های انفورماتیک ارایه شدند. در آخرین مرحله نمودار گردش کار بهینه مرکز در صورت پیاده سازی سیستم های پیشنهادی رسم گردید.
یافته ها
مشکلات موجود در گردش کاری کلینیک بیماری های پستان عبارتند از «ازدحام افراد در قسمت های تعیین نوبت به صورت تلفنی و حضوری، مطب پزشکان و سرویس رادیولوژی»، «تاخیر در بازیابی پرونده بیماران»، «تاخیر در ارایه گزارش های آزمایشگاهی و خروجی خدمات رادیولوژی» و «اتلاف وقت و انرژی برای واردکردن چندباره اطلاعات». بسیاری از این مشکلات را می توان با استفاده از راه حل های پیشنهای مبتنی بر فناوری اطلاعات در این مقاله از قبیل سیستم نوبت دهی آنلاین، پرونده الکترونیک، سیستم دیجیتال انتقال تصاویر پزشکی، ارایه گزارش آزمایشگاهی به صورت اینترنتی و... کاهش داد.
نتیجه گیری
مقایسه نمودار گردش کار فعلی مرکز با نمودار بهینه پیشنهادی نشان می دهد که در فرایندهای کاری با پیاده سازی سیستم های اطلاعاتی تسهیل و تسریع می گردند. با حذف و یا کوتاه تر شدن فرایندهایی نظیر تشکیل و بازیابی پرونده، دریافت نوبت و ارایه گزارشات علاوه بر بالا رفتن دقت در خدمات ارایه شده، صرفه جویی بسیاری در زمان و هزینه هم برای مرکز و هم بیمار ایجاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1517518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!