مقایسه شبکه های عصبی نوع GMDHچند هدفی و شبکه خودباوری بیزین در پیش بینی کدورت آب تصفیه شده مطالعه موردی: تصفیه خانه بزرگ آب گیلان

چکیده:
آب کافی و با کیفیت مطلوب برای ادامه حیات بشر ضروری است. تصفیه خانه ها، آب شرب را با کیفیت بالا در کوتاه ترین زمان ممکن با حداقل هزینه فراهم می کنند. در این مقاله ابتدا متغیرهای تاثیر گذار بر فرآیند حذف کدورت آب، با استفاده از روش شناسی سطح پاسخ شناسایی گردیده است. در ادامه شبکه های عصبی نوع GMDH و شبکه خودباوری بیزین برای مدل-سازی و پیش بینی کدورت آب تصفیه شده، با استفاده از مجموعه داده های ورودی- خروجی مورد مطالعه قرار گرفته است. برای ارزیابی مدل پیشنهادی، تصفیه خانه بزرگ آب گیلان به صورت موردی بررسی و داده های مورد نیاز شامل 700 سری داده به دست آمده است. به منظور مدل سازی داده های برگرفته از واحد بهره برداری به دو دسته (70% برای آموزش و30% برای آزمایش) تقسیم شده اند. نتایج حاصل از مدل سازی با داده های تجربی مقایسه گردید که ضریب تعیین مقادیرآزمایشی برای دو الگوریتم شبکه خودباوری بیژین شامل EM و GD و برای مدل GMDH به ترتیب 9388/0 ، 9196/0 و 97095/0 بوده است که بر این اساس مدل GMDH نسبت به مدل BBN کارایی بهتری برای پیش بینی میزان کدورت آب تصفیه شده دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1519747 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!