تحلیل روند تغییرات غلظت پنج آلاینده شاخص کیفیت هوا

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آلودگی هوا، تهدیدی جدی برای سلامت عمومی و محیط زیست است. جهت کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا باید پارامترهای موثر در آلودگی هوا را به خوبی بشناسیم، از جمله پارامترهای مهم در تعیین میزان آلودگی هوا داده های هواشناسی است. هدف از این تحقیق، مطالعه بررسی روند تغییرات پنج آلاینده شاخص آلودگی هوا و ارتباط آن با داده های هواشناسی در تهران طی سال های 88-1380 است.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی است. داده ها از ایستگاه سینوپتیک سازمان هواشناسی و ایستگاه های شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری و سازمان حفاظت محیط زیست گردآوری شده و چگونگی روند تغییرات غلظت آلاینده ها و داده های هواشناسی و ارتباط آن ها با نرم افزار آماریSPSS مورد تحلیل قرارگرفت.
یافته ها
در این مطالعه مشخص شد که در طی سال های مورد مطالعه بر مقادیر غلظت آلاینده O3 افزوده شده و می توان آلاینده مذکور را آلاینده مسئول افزایش شاخص استاندارد آلودگی هوا در طی سال های اخیر دانست. همچنین از دیگر نتایج مهم این تحقیق می توان به روند کاهشی آلاینده (CO، NO2، SO2 و PM10) در طی سنوات مورد مطالعه اشاره نمود.
نتیجه گیری
طی سال های فوق کیفیت هوای تهران از نظر آلاینده های CO، NO2، PM10 و SO2 بهبود یافته، در حالی که غلظت آلاینده O3 رو به افزایش بوده و از وضعیت استاندارد فاصله داشته است. با توجه به ارتباط معنی دار بین برخی از پارامترهای هواشناسی و آلاینده ها، مشخص گردید که متغیرهای هواشناسی می توانند در میزان آلایندگی هوای شهر تهران موثر واقع شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1519787 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!