امر الوهی و دوگانه «تعالی/ حضور» تاملی در دشواری های یک پارادوکس

مورد مطاله؛ محمد ارکون و قرائت علمی فلسفه اسلامی
چکیده:
الهیات ادیان خدامرکز، الهیات حضور است. تعالی و حضور امر الوهی در تاریخیت ما به هم آمیخته است و متفکران و عارفان هریک کوشیده اند این دوتایی درهم رفته را از هم واکنند. مطالعه حاضر با روش تحلیل محتوای کیفی، دال مرکزی در متن ارکون را دوگانه تعالی و حضور در تاریخیت اسلام می بیند. دوگانه های دیگر از این دوگانه مرکزی سرچشمه گرفته اند: 1. دو گانه «خدا و خدا»؛ 2.دوگانه «قرآن و قرآن» (تفکیک میان کلام شفاهی و نص قرآنی)؛ 3. دوگانه «قرآن و اسلام»؛ 4. دوگانه «اسلام و اسلام» یا اسلام بدون اسلام که مدل ارکون در این خصوص اسلام یک و دو و سه است؛ 5. دوتایی تاریخ رستگاری و تاریخ پیروزی. حقیقتی که معنادهنده به زندگی بود، مشروعیت بخش مناسبات سیاسی و مرجع اقتدار می شود. حقیقت با هویت و ایمان با ایدئولوژی در هم می آمیزد. در پایان بحث، پرسش مطالعه این است که طرحی از نوع پروژه ارکون تا چه حد می تواند امکان پذیر و کارآمد باشد. در مقیاس زمانی کوچک پاسخ رضایت بخشی به این سوال نمی یابیم. اما در چشم انداز بزرگ تر، راهی جز یک مدل درون ماندگار نیست. صرف نقد اثبات گرایانه از بیرون کارساز نخواهد بود. طومار این دین با انواع قرائت های متکثر، لایه به لایه گشوده می شود. ما بخشی از تاریخی دینی هستیم که درصدد تحلیل اوییم. بهتر است خود را از وسوسه اثبات جزم اندیشانه یک نقد برهانیم. درکی فضایی و گردشی تاریخی با ابزارهای تحلیل نشانه شناسی، به کثرتی از آرا می رسد که اسلامی بیرون از آن ها در کار نبود و نیست. آن ها همه و همچنین ما اکنون، همه بخش های مختلف یک داستان هستیم.
زبان:
فارسی
در صفحه:
141
لینک کوتاه:
magiran.com/p1520247 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!