تاثیر شش هفته تمرین ترکیبی بر سطوح پلاسمایی کمرین، آمیلوئید سرمی A، پروتئین واکنش گر - C و لیپیدهای پلاسما در مردان چاق

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شواهد نشان می دهد که چاقی سبب التهاب مزمن می گردد. کمرین آدیپوکاین جدیدی است که با چاقی و سندرم متابولیک در ارتباط است. تاثیر تمرینات ترکیبی بر شاخص های التهابی به ویژه کمرین و امیلوئید A سرمی کمتر بررسی شده است. از این رو، هدف تحقیق حاضر بررسی اثر تمرینات ترکیبی بر سطوح پلاسمایی کمرین، آمیلوئید سرمی A ، پروتئین واکنش گر – C و لیپیدهای پلاسما در مردان چاق است.
مواد و روش ها
18 مرد چاق به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. ویژگی های عمومی آزمودنی ها و سطوح سرمی کمرین، CRP و SAA ، قبل و پس از یک دوره تمرین ترکیبی (با روش الایزا) اندازه گیری شد. پروتکل تمرین شامل 6 هفته دویدن استقامتی دور پیست با شدت 60 تا 75 درصد HRmax، 4 جلسه تمرین در هفته به مدت 25 تا 35 دقیقه و تمرین مقاومتی با شدت 50 تا 70 درصد یک تکرار بیشینه در 6 ایستگاه (2 ست، 12 تکرار) بر روی عضلات بزرگ بود. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تی مستقل و آزمون تی زوجی برای مقایسه دو گروه آزمایشی و کنترل در پیش و پس آزمون انجام شد و سطح معنی داری برابر با 05/0≤ p در نظر گرفته شد.
یافته ها
نتایج نشان می دهد شش هفته تمرین ترکیبی سبب کاهش معنی داری در سطوح پلاسمایی کمرین (p=0/004) و SAA (p=0/009) می شود، ولی مقادیر CRP (p=0/476 ) کاهش معنی داری نداشت. بنابر این می توان نتیجه گرفت که انجام تمرین ترکیبی در مردان چاق بر برخی از شاخص های التهابی موثر بوده و موجب بهبود آن ها می شود.
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهد که اجرای یک دوره تمرین ترکیبی به مدت شش هفته اثر معنی داری بر کاهش سطوح پلاسمایی کمرین و آمیلوئید سرمی A دارد، اما موجب کاهش سطوح پلاسمایی پروتئین واکنش گر – C نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1522851 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!