مدیریت آب شهری با استفاده از مدل برنامه ریزی منابع آب MODSIM

چکیده:
سابقه و هدف
نیاز روزافزون به آب نتیجه رشد جمعیت و توسعه شهری است که برنامه ریزی همه جانبه برای تامین آب به مقدار کافی و کیفیت مناسبی را ضروری می سازد. مدل سازی یکی از ضروریات مدیریت و برنامه ریزی برای منابع و مصارف آب است. مدل های ریاضی جامع کمی- کیفی آب، غربالگری مناسب برای تحلیل گزینه های متعدد مدیریت منابع آب بشمار می-روند. MODSIM یک سیستم پشتیبانی تصمیم مدیریت منابع برای تحلیل برنامه ریزی بلندمدت، مدیریت میان مدت و عملکردهای کوتاه مدت می باشد. که در بخش های حوضه ای، بین حوضه ای و آب شرب و... مورد استفاده قرار گرفته است. مهم ترین مشکلات تامین آب شرب شهری گرگان، عدم بهره برداری از منابع آب، محدودیت آب زیرزمینی تامین کننده آب گرگان، افزایش برداشت و اثرات آن بر کاهش منابع آب و همچنین کاهش کیفیت آب سفره ها و احتمال شوری برخی از چاه ها می باشد. ارائه راهکارهای مناسب برای افق های بعدی و بررسی همه جانبه منابع تامین و درصد خسارات وارده در افق مورد نظر ضروری می باشد. هدف از این تحقیق تجزیه و تحلیل منابع آب موجود، مدیریت آب شرب شهر گرگان با مدل MODSIM و تجزیه و تحلیل سناریوهای مختلف مدیریتی می باشد.
مواد و روش ها
در این تحقیق، با استفاده از مدل MODSIM مدیریت آب شرب شهر گرگان در یک دوره کوتاه مدت، میان-مدت و بلندمدت موردبررسی قرارگرفته است و به منظور تامین فشار مجاز در شبکه و جلوگیری از نشت شبکه، شهر منطقه-بندی شده است. کالیبراسیون مدل برای سال 1391 تا 1392 و در مقیاس روزانه انجام شده و نهایتا قابلیت مدل بر اساس معیارهایی همچون: اعتمادپذیری و آسیب پذیری با استفاده از قابلیت کدنویسی در مدل MODSIM انجام و مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس با سناریوهای مختلف، مدیریت آب شرب در دوره های آتی موردبررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان می دهد که در تمامی سناریوهای مدیریتی، منطقه 1 زون فشاری (شمالی ترین قسمت گرگان) و مناطق 8 تا 10 (جنوبی ترین قسمت گرگان) شاخص اعتمادپذیری زیاد و شاخص آسیب پذیری کمتری داشتند. همچنین اگر شرایط تامین آب به صورت فعلی باشد (سناریوی مرجع) در افق زمانی 1400 با 7/2 درصد افزایش جمعیت نسبت به سال 1391، شاخص اعتمادپذیری 7/2% و شاخص آسیب پذیری 50 هزار مترمکعب بر روز خواهد بود.
نتیجه گیری
استفاده از مدل MODSIM در شبیه سازی و مدیریت آب شرب موفق بوده و به همین دلیل استفاده از این مدل و همچنین لینک کردن این نرم افزار با نرم افزارهای دیگر، ازجمله آب زیرزمینی، کیفیت آب و... توصیه می گردد؛ و بر اساس نتایج این مدل و سناریوها، می توان شرایط تامین آب در آینده را بررسی کرده و راهکارهای مدیریتی ارائه نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 169
لینک کوتاه:
magiran.com/p1532806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!