دانش بهداشتی زنان باردار در مورد کم خونی و عوارض آن

پیام:
چکیده:
مقدمه
کم خونی یک مسئله جدی و مهم بهداشتی است و در حال حاضر یکی از مهمترین مسائل تغذیه ای در سراسر جهان به شمار می رود. دانش و عملکرد زنان باردار ناشی از باورهای آنان، نقش مهمی در پیشگیری از کم خونی دارد. لذا بررسی آن یک امر ضروری است.
هدف
هدف این مطالعه تعیین شیوع کم خونی در زنان باردار و دانش بهداشتی آنان در مورد این بیماری و عوارض آن در دوران بارداری می باشد.
روش کار
در این مطالعه مقطعی، 393 زن باردار به صورت غیر احتمالی انتخاب و در نیمه اول سال 1392 مورد بررسی قرار گرفتند. از پرسشنامه جهت جمع آوری اطلاعات مربوط به مشخصات عمومی و ارزیابی سطوح دانش در چهار مقوله راه های پیشگیری، عوامل ایجادکننده، علائم و عوارض کم خونی در بارداری استفاده شد، ضمنا نمونه خون جهت ارزیابی سطح هموگلوبین گرفته شد. برای تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی و آز مون های مجذور کای و تی مستقل استفاده شد.
نتایج
شیوع کم خونی در زنان مورد بررسی 8/28 درصد بود. نتایج نشان داد که سطح دانش زنان در مورد راه های پیشگیری، عوامل ایجاد کننده و عوارض کم خونی در حد متوسط و در مورد علائم بیماری در سطح ضعیف است و بین شیوع کم خونی و نمره دانش راه های پیشگیری، علائم بیماری و نمره کل دانش زنان باردار ارتباط معنی دار آماری وجود دارد (05/0 > p).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این تحقیق، شیوع کم خونی در زنان باردار بسیار بالا بود. لازم است که مسوولان بهداشتی در زمینه عوامل موثر بر کاهش شیوع این بیماری، مانند سطح دانش مردم، برنامه ریزی مناسبی داشته باشند
زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1545865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!