پیش بینی بارش ماهانه ایستگاه سینوپتیک کرمانشاه با استفاده از مدل ترکیبی شبکه عصبی و موجک

چکیده:
سابقه و هدف
بارش به عنوان یکی از عناصر مهم هواشناسی، مطرح می باشد که شناخت لازم از میزان این عنصر، تغییرات و پیش بینی آن، از یک سو به جهت داشتن برنامه ریزی دقیق تر در مدیریت بخش های کشاورزی، اقتصادی و اجتماعی ضروری می نماید و به همین دلیل مورد توجه هیدرولوژیست ها و اقلیم شناسان می باشد. با توجه به اهمیت پیش بینی بارش در برنامه ریزی ها و مدیریت بحران هدف این مطالعه اجرای یه مدل ترکیبی شبکه عصبی و تبدیل موجک برای پیش بینی بارش ماهانه در ایستگاه سینوپتیک کرمانشاه است.
مواد و روش ها
در این مطالعه برای پیش بینی سری زمانی بارش ماهانه ایستگاه سینوپتیک کرمانشاه، از داده های پنج پارامتر اقلیمی، میانگین بارش ماهانه، میانگین رطوبت نسبی، میانگین حداکثر دما، میانگین حداقل دما و میانگین سرعت باد در دوره اماری 40 سال (1970-2010) استفاده شد. جهت کنترل کیفیت آمار و اطلاعات موجود از آزمون توالی استفاده شده است. نتایج نشان داد که داده های مزبور از همگنی لازم برخوردار میباشند و سپس با توجه به ویژگی های غیرخطی مقیاس های زمانی چندگانه، برای پیش بینی بارش، از مدل شبکه عصبی و موجک استفاده شد.
یافته ها
برای پیش بینی بارش از چهار پارامتر: میانگین رطوبت نسبی، میانگین حداکثر دما، مینگین حداقل دما و میانگین سرعت باد استفاده و به وسیله تبدیل موجکی به 8 زیرسری زمانی چند فرکانسی تجزیه شد و سپس برای پیش بینی بارش ماهانه آینده، این سری ها به عنوان داده های ورودی به مدل شبکه عصبی مصنوعی وارد شد. ضرایب همبستگی (0/874=R) در پیش بینی 1 ماه بعد نشان دهنده اجرای نسبتا پایین شبکه عصبی در مدلسازی می باشد. در حالی که ضریب همبستگی مدل شبکه عصبی- موجکی 0/94 است. همچنین دقت پیش بینی در هر دو مد با افزایش تعداد تاخیرها در نرون خروجی کاهش می یابد. لازم به ذکر است که در پیشبینی توسط شبکه عصبی موجکی از موجک میر استفاده شد که نتایج شبیه سازی توسط موجک میر از میزان دقت بالایی برخوردار است، با توجه به آماره F تحلیل واریانس شاخص های همگنی و ناهمگنی بارش مشاهدهشده و بارش پیشبینیشده توسط مدل در سطح اطمینان 99% (0/008>P) همگن می باشد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از تبدیل موجک- شبکه عصبی با نتایج حاصل از کاربرد شبکه عصبی، مقایسه شده و ملاحظه گردید که روش موجک- شبکه عصبی نسبت به روش شبکه عصبی دقت پیش بینی بالاتری دارد و همچنین دقت پیش بینی در هر دو مدل با افزایش تعداد تاخیرها در نرون خروجی کاهش می یابد. لازم به ذکر است که در پیش بینی توسط شبکه عصبی موجکی از موجک میر استفاده شد که نتایج شبیه سازی توسط موجک میر از میزان دقت بالایی برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 152
لینک کوتاه:
magiran.com/p1552127 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!