بررسی تطبیقی ویژگی های شخصیت در مبتلایان به نشانگان روده تحریک پذیر و افراد سالم

چکیده:
مقدمه
نشانگان روده تحریک پذیر از شایع ترین اختلال های گوارشی با برآورد شیوع 22% در جمعیت عمومی است. سبب شناسی این بیماری همچنان نامعلوم باقی مانده اما بازتاب روان بر فیزیولوژی دستگاه گوارش انکارناپذیر است. نظر به اهمیت عوامل روانشناختی در IBS، بررسی ریزبینانه تر این عوامل با تمرکز بر ویژگی های شخصیت این بیماران و انواع آن با چیرگی اسهال، یبوست و تناوب اسهال و یبوست لازم به نظر می رسد.
هدف
مقایسه ویژگی های شخصیت در مبتلایان به نشانگان روده تحریک پذیر و افراد سالم.
مواد و روش ها
روش مطالعه از نوع توصیفی- مقایسه ای بود. آزمودنی ها دربردارنده 170 نفر (85 بیمار IBS (21 بیمار با غلبه اسهال، 30 بیمار با غلبه یبوست و34 بیمار با تناوب اسهال و یبوست) و 85 سالم) بود که به روش نمونه گیری در دسترس، از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان دولتی رازی شهر رشت پس از ارزیابی بالینی توسط متخصص گوارش و استفاده از ملاک های تشخیصی روم ΙΙ انتخاب شدند. برای بررسی ویژگی های شخصیت از فرم کوتاه پرسشنامه NEOPI-R، ساخته مک کری و کوستا استفاده شد. این پرسشنامه شامل 5 عامل بزرگ شخصیت (روان رنجورخویی، برون گرایی، انعطاف پذیری، توافق یا سازگاری و وجدانی بودن) است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های t نمونه های مستقل و تحلیل واریانس ANOVA استفاده شد و p کمتر از 05/0 معنی دار تلقی شد.
نتایج
افراد دچار IBS در مقایسه با افراد غیر مبتلا به طور معنی دار در خرده مقیاس روان رنجور خویی(001/0≥ P) نمره بالاتر و در خرده مقیاس برون گرایی (001/0≥ P) نمره پایین تر کسب کردند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد ویژگی های شخصیت این بیماران (روان رنجورخویی و درون گرایی) می تواند کانون توجه بالینی روانشناسان و متخصصان در درمان روانشناختی بیماران دچار نشانگان روده تحریک پذیر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1557803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!